mandag 11. november 2013

Enda en mandag....

For en tid siden fikk jeg en del amerikanske hefter givandes gratis. Det som var litt underlig med disse var at det var en hel rekke forskjellige titler og omtrent ingen av disse var i rekkefølge. Så det var ganske snodig å sette seg ned å lese Green Lantern 174 og 175 fra april og mai 2004. Dette uten å ha lest de 173 foregående heftene. Forfatter og tegner var for meg helt ukjente og det må ha hendt en del i de heftene jeg ikke har lest. Noe var ved det gamle. Hal Jordan, Kyle Rayner, Guy Gardner og John Stewart synes nå ennå å være i tjeneste. Pluss at det var kommet til en ung homofil mann som ekstrahjelp.
Handlingen i disse to heftene var lagt til den fjerneste delen av vår galakse og selve plotet kan bare beskrives som kosmisk. Selvfølgelig var disse to heftene midt i en historie. Så, en meget aggressiv rase fra et parallelt univers fra vårt har funnet en vei gjennom denne hindringen og invaderer nå vår virkelighet. Den ansvarlige i vårt univers og også ansvarlig for denne uinviterte inntrengningen er Amon Sur. Han leder den beryktede The Black Circle og er sønn av Abin Sur. Sistnevnte var denne utenomjordiske som overleverte sin ring til Hal Jordan tilbake i gamle, gamle dager (i 1959). Også slutter hefte 175 med at hele universet er i ferd med å bli dratt inn i et hull som er mye større enn et svart.
Hvordan det gikk får jeg vel aldri vite, men en må vel anta at det gikk bra. Pleier ikke superheltserier ofte ende slik? Var dette noe jeg måtte ha lest. Nei, men det var vitterlig underholdende for det. Og slik blir det med resten av disse heftene, hvor en får korte innblikk i historier en ikke vet hvordan startet eller ender. Sist leste jeg fire hefter med DC`s L.E.G.I.O.N. som alle var fra hver sitt årstall. Her hadde jeg faktisk lest et par hefter tidligere. Så hvem ville vel ha blitt forvirret av det ?!

Ingen kommentarer: