fredag 29. november 2013

Siden jeg har vært litt flink i år.......

Dette er innlegg nr. 100 i år og det er flere år siden jeg har rukket å skrive et tilsvarende antall. Ikke at det har vært noe galt med det, men det vitner om at jeg ennå kan ha noe å skrive om og at min kreative tørke ikke har ført til permanent ørkendannelse mellom ørene. Derimot har jeg vel kanskje ikke blitt bedre på det rent formidlende og formulerte.
En annen ting som er litt spesielt med i dag er at jeg fant ut hva jeg ønsker meg til jul. Og det er: En samlet utgave, på engelsk vel og merke, av Regis Loisels fantastiske gjendiktning av J. M. Barrie`s Peter Pan. En serie jeg har lest her på jobb, men aldri hatt vett nok til å kjøpe selv. Derfor blir det ekstra kjekt å få den som presang. At jeg tar det for gitt at jeg får den skyldes at jeg har vært bortskjemt hele livet og akkurat det er min foreldres skyld. Denne serien imponerer på flere måter. Tegningene er enestående og strålende, ideen om å fortelle denne historien til et eldre publikum er helt genial, også blandingen av lys og mørke i Loisels fortelling og det blir alt i alt en av de beste fransk-belgiske albumseriene jeg har lest.
Så ønsker jeg meg også The Manara Library 1-5 (bind 6: The Borgias kommer fjerde mars neste år). Ikke fordi jeg mangler så mange av hans viktigste serier, men fordi de hadde tatt seg så godt ut i bokhyllen. Derimot mangler jeg en rekke av Hugo Pratts serier utgitt på dansk. Og noen få av Cosey. Av Pratt blir det: Corto Maltese: Mu, Jesuit Joe, Cato Zulu, Saint-Exupery-Den sidste rejse og Fort Wheeling-De tabte venskabers tid (har deler av denne fra før utgitt i Colt). Zelie og Himmelbuddhaen 1 og 2 er det jeg ikke har av Cosey. Disse jeg ramset opp i siste avsnitt får vente til neste år. Nå må en se frem mot 1. juledags ettermiddag og samleutgaven av Loisels Peter Pan.

Ingen kommentarer: