fredag 24. januar 2014

Hva jeg har lest siden sist (9)

Elektra Natchios dukket første gang opp i Daredevil nr. 168 januar 1981. Skapt av Frank Miller var hun en av de virkelig mest fascinerende kvinneskikkelsene som dukket opp dette tiåret hos Marvel. Mye fordi her hadde en karakter som viste at kvinner kunne alt det kun menn hadde gjort tidligere. Også når det kom til å være en suksessfull kaldblodig leiemorder. Hennes opptredener i Daredevil ble samlet som Elektra-sagaen. Her ble hun så drept og gjenoppstod i det en trodde var en forbedret utgave.
Miniserien Elektra Assassin kom i 1986 og her får en innsyn i noe av det som skjedde med henne etter farens død og bruddet med Matt Murdock. En moderne tegneserieklassiker, ikke minst på grunn av Bill Sienkiewicz makelause illustrasjoner. Den grafiske romanen Elektra Lives Again kom i 1990 og her både skrev og tegnet Miller. Noe som ikke var nok til at dette ble den minst interessante av Miller`s beretninger om Elektra Natchios.
Miller valgte å fortelle mer om forhistorien til Elektra i miniserien Daredevil: The Man Without Fear, men dette var i 1993. Hvor han forteller hvordan Elektra og Matt Murdock møttes for så og skilles. Og her skulle fortellingen om Elektra ha endt ettersom Marvel hadde forsikret Miller om at Elektra nå ikke skulle være en del av Marvel universet.
Dette var et løfte de syntes å holde i hele to år. Da kom miniserien Elektra: Root of Evil ut. Skrevet av Daniel G Chichester og tegnet av Scott McDaniel. Denne har jeg hjemme i bokhyllen og jeg kan ikke huske noe som helst av innholdet. Om dette sier noe om kvaliteten får andre avgjøre. Nå ble det jo ikke to år, siden hun allerede hadde dukket opp i både Daredevil og Wolverine året før.
Så gjorde de filmstjerne av henne. Først i den urettmessig utskjelte Daredevil fra 2003 og så i Elektra fra 2005. Jennifer Garner spilte henne begge ganger og selv om hun er en glimrende skuespiller klarte hun ikke helt å fremstille denne karakteren slik jeg ser den for meg. Allikevel likte jeg begge filmene og det er ikke mange filmer basert på tegneserier jeg kan si det om.
I 2002 overtok Greg Rucka som forfatter av Elektra volume 2. Han skrev fra og med nr. 7 til og med nr. 22 og det er samlingen av disse jeg har kjøpt på salg. Jeg skal ikke legge ut om hvilken fantastisk forfatter Rucka er, det er tid til det siden, men han må ha kommet frem til at Elektra var blitt en fullstendig endimensjonal karakter. Verdens beste leiemorder med sai og så godt som uovervinnelig. Så Rucka så et behov for forandring. Det som skjer først er at Elektra blir arbeidsledig, fullstendig uten mulighet til å jobbe. Siden mord og lemlestelser er limet som holder hennes tilværelse sammen går hun i oppløsning.
Når hun har kommet dit at hun kan se opp mot det som skulle vært bunnen blir hun kidnappet. Den som står bak denne er Locke. En mann i rullestol og hvor Elektra har begått ham en urett. Da var det at en ny vri dukker opp. Denne mannen ønsker henne ikke død. Det han vil er å vise Elektra konsekvensene av det hun har bedrevet. Alle livene hun har ødelagt og tatt. Ved å vise henne hvilke uhyrligheter hennes handlinger medfører håper han at hun på den ene eller andre måten vil ta konsekvensen av dette. Og spørsmålet blir bare hva hun velger å gjøre.
Det er faktisk et ganske interessant spørsmål og denne serien er nesten så bra at det kunne rettferdiggjøre den grove uretten Marvel begikk mot Miller. Men ikke helt! Det er flere forskjellige tegnere og de òg gjør en forbausende bra jobb. Så jeg endte opp med å ha bare litt dårlig samvittighet for å ha kjøpt denne samlingen (Root of Evil kjøpte jeg brukt så det gjelds ikke). Så gakket jeg hen og bestilte den til biblioteket òg.

Ingen kommentarer: