tirsdag 28. januar 2014

Hva jeg har lest siden sist (10)

Nå er det på tide å avslutte denne oppsummeringen av hva jeg har kjøpt i løpet av de første ukene i januar. Dermed tenkte jeg bare å nevne kort de siste seriene jeg har karret til meg. Først ut er Justin Gray og Jimmy Palmiotti`s versjon av Jonah Hex. Bury Me in Hell samler heftene 61 til 70 i denne serien. Det er også den siste samlingen i denne serien. For meg er Jonah Hex nesten synonymt med tegninger av Tony de Zuniga og skrevet av Michael Fleischer. Serier en leste i Tomahawk og Jonah Hex (25 hefter i 1985-86).
Her er det Eduardo Risso (100 Bullets), Fiona Staples (Saga) Jordi Bernet (Torpedo) som er noen av tegnerne. Serien er ikke blitt så veldig mye råere med tiden, men desto mer grafisk. Bernet har tegnet de fleste og virker som han gumler valium konstant for å holde kreativiteten som tegner på et lavmål. Denne samlingen er ikke dårlig, men to ting er sikkert. Denne karakteren var bedre før og jeg ville aldri betalt mer enn femtilappen for denne.

Richard Starkings driver kanskje det mest kjente firmaet for teksting av tegneserier, nemlig Comicraft. Via en rekke tilfeldigheter skapte han serien Hip Flask og etter det Elephantmen. Om dyr som er genetisk endret og gjort til soldater. En krig som allerede har lagt Europa øde. Vi liker dystopiske fremtidsskildringer og denne er alt annet enn verst. Tittelen er War Toys Vol. 1 No Surrender og er en prequel til hovedserien tegnet av Moritat.






















Dyr og krig er også noen av temaene i Brahm Revel`s Guerillas vol. 2. En smule usannsynlig historie om en grønnskolling av en soldat som plutselig blir del av en tropp spesialtrente sjimpanser. Ut fra dette klarer allikevel Revel, både i bok 1 og her, å skape en historie som virkelig berører en på det mellommenneskelige planet og hvor han gir disse sjimpansene kvaliteter en ofte ikke finner hos mennesker rundt oss. Tegningene hans har denne animasjonskvaliteten som gjør lesningen desto mye mer interessant. Volume 2 er andre del av en trilogi, men siden toern ble finansiert ved hjelp av Kickstarter ser det mørkt ut for at treern blir ferdig. Det er allerede gått to år….

Jeg kjøpte også samlingen med Garth Ennis og Gary Erskine`s versjon av Dan Dare. Denne har jeg skrevet om tidligere og det eneste å tilføye er den var enda bedre ved annengangs lesning. Første bok i Mark Smylie`s serie om Artesia ble og handlet inn. Dette er en underholdende blanding av hjemmesnekra mytologi, militær strategi, konspirasjoner og en god del nakenhet som en sikkert hadde klart seg uten, men som allikevel gjør det hele litt kjekkere. Denne skal jeg også ha skrevet om.
Rosinen i pølsa ble allikevel DC Showcase presents: Green Lantern vol. 5. Denne serien med DC Showcase presents trykker opp eldre hefter i telefonbokformat og i svarthvitt. I denne samlingen får en de tretten heftene, fra nr. 76, hvor superheltserien blir voksen. Forfatter Dennis O`Neil og tegnerne Neal Adams og Dick Giordano tok Green Lantern og Green Arrow og leserne med på en reise hvor de viste hva de mente var galt i USA. Og noen problemer som overskred landegrenser. Dette var tidlig syttitall og på norsk kom de først på slutten av syttitallet i bladet Gigant. Som en ikke helt utklekket radikaler var jeg hinsides imponert. Nå er jeg bare glad for at jeg har disse heftene komplett og ikke med den hardhendte redigeringen de ble utsatt for på norsk.

Ingen kommentarer: