tirsdag 21. januar 2014

Hva jeg har lest siden sist (8)

I de siste årene har det dukket opp serier, hvor handlingen er lagt til Gotham City, og hvor Batman spiller en marginal rolle. Da tenker jeg ikke på Robin, Batwoman eller slike, men først og fremst på Ed Brubaker, Greg Rucka og Michael Lark`s Gotham Central. Denne har jeg skrevet om tidligere og hos Outland fant jeg en ny og lignende serie. Gotham City Sirens ble skapt av smågeniale Paul Dini som skrev ti av de første elleve heftene. Siden overtok Tony Bedard og skrev de fire neste.
OBS! Digresjonen:
Bedard er kanskje mest kjent for å ha skrevet flere av forlagets CrossGen`s utgivelser (har også skrevet Marvel`s Exiles). Dette forlaget (eller konkursboet) ble i 2004 kjøpt opp av Disney og de besluttet at det beste var å legge ikke fortsette driften. Så var det for å hindre mulig konkurranse de kjøpte det, for ellers virker det ikke som en gylden investering. Selv har jeg ikke fått lest så altfor mye av det som kom herfra. Jeg glemte å kjøpe de fleste heftene utgitt på norsk (seks av de åtte heftene i serien Magic Fantasy 2002-2003) og jeg har bare noen få hefter på engelsk. Så det jeg har lest var meget bra tegnet og historiene litt for tradisjonell fantasy og science fiction. Disse seriene hadde allikevel fortjent en bedre skjebne fordi andre forfattere var Barbara Kesel, Ron Marz og Mark Waid.
 Fortsettelsen:
Sistemann som skrev om disse sirene var den helt ukjente, både for meg og wikipedia.org, Peter Calloway. Han overtok med nr. 16 og frem til serien ble avsluttet med nr. 26. Da ble for øvrig alle DC`s serier avsluttet i forbindelse med relanseringen av The New 52 og datoen var august 2012.
Så var det hvem disse sirene er/var. Først og fremst Catwoman, siden Harley Quinn og til slutt Poison Ivy. Og alle forsøker å befinne seg på riktig side av loven og ikke motarbeide Gotham`s helt som ellers. Det er faktisk en av de tingene en kan gi Batman ros for og det er nettopp disse kvinnelige motstanderne. Catwoman som har blitt fremstilt som en sterk og uavhengig kvinne siden starten i 1940 , men med en vedvarende sans for en spesiell kappekledd person, Poison Ivy fullstendig uavhengig av menn og Harley Quinn som kun er avhengig av en. En finner ikke mange av disse damene hos Spider-Man og Daredevil.
Nå er det slik at jeg bare har lest den siste samlingen, Gotham City Sirens: Divisions, men det er jo lov å ønske seg de tre siste til bursdagen fra noen som kan bestille fra Amazon? Historen begynner i hvert fall med at Harley Quinn skal hevne seg på denne som har gjort henne slik urett. For å kunne gjøre det må hun bryte seg inn i Arkham Asylum. Midlertidig oppholdssted for The Joker. Poison Ivy blir bekymret og oppsøker Catwoman slik at de i fellesskap kan redde henne unna dette. Catwoman nekter og dermed bryter Poison Ivy umiddelbart med henne. Og det er her moroa begynner. Den som tegnet de fleste heftene i denne samlingen er Andres Guinaldo også han ukjent for meg. Resultatene derimot ble overraskende bra.

Ingen kommentarer: