tirsdag 30. desember 2014

A walk on the wild side


For noen innlegg siden nevnte jeg noe om at jeg har lest min del av superheltserier. Det har jeg da og, men det var tydeligvis ikke nok. Etter å ha sett litt nøyere etter viser det seg at jeg har lest en hel haug i det siste. Og nesten alle fra Marvel! Så også med den jeg har tenkt å nevne i dag. Fire hefter utgitt på Marvel`s Icon, som utgir serier hvor opphavsmennene/kvinnene selv eier rettighetene, i 2010-2011. Og serien det er snakk om er Nemesis. Skrevet av skotske Mark Millar og tegnet av Steve McNiven.


Først litt om Millar. Han har i løpet av de siste tyve årene etablert seg som en av de mest leste forfatterne av mainstream serier og da spesielt superhelter. Han har ennå til gode å gjøre sin Watchmen, The Invisibles, The Sandman eller The Preacher (kommer som tv-serie neste år). Jupiter`s Legacy med Frank Quitely kan kanskje være det, men får en vente å se (første samling er ennå ikke utgitt). Okke som er Millar en smart, oppfinnsom og ikke minst vittig forfatter. Det at det er laget ikke mindre enn fire filmer basert på hans serier sier også sitt. Det at han har røket uklar med sin tidligere skotske samarbeidspartner, Grant Morrison, og at han er litt i overkant arrogant kan kanskje trekke litt ned.


Så var det Nemesis. Hva hadde skjedd om Bruce Wayne ikke hadde valgt å gå i det godes tjeneste. Vel, et av svarene på det får en i Nemesis. Nemesis er navnet på verdens eneste superskurk og det er ingen superhelter der til å stoppe ham. Med ubegrensede ressurser gjør han mer eller mindre slik han vil. Vi vanlige dødelige ser ikke ut til å kunne stoppe ham. Etter å ha herjet fritt i flere asiatiske land går turen for Nemesis til Washington DC. Her gir han verden tidspunktet når han kommer til å ta livet av byens politisjef. Som så selvfølgelig gjør sitt ytterste for å forhindre dette.


Nemesis er en av de vittigste superhelseriene jeg har lest på lenge. Historien gjør mange krøllspring før en ender opp med en slutt en ikke var helt forberedt på. Nå er det også en rimelig voldelig serie og tapstallene er astronomiske. Nå er det ikke for å virke avstumpet, men det blir bare tegninger på papir og de voldsomme voldsomhetene gjør historien mer interessant og troverdig. Og det er ikke ofte jeg har heiet på en så utstudert og gjennomført umenneskelig bad guy. Anbefales på det aller varmeste!!!

Ingen kommentarer: