tirsdag 1. mars 2016

Hva mer jeg har lest siden sist

Det har vært en stund hvor jeg ikke har vært i stand til å fatte at av-knappen på tv og dvd kan brukes mer enn en gang om dagen. Dette har igjen ført til at antallet tegneserier jeg har fått lest har skrumpet inn. Så var det en kveld forleden jeg allikevel trykket inn denne røde knappen og her er noe av det jeg har fått lest de siste to ukene. En annen medvirkende faktor kan også være at jeg har vært på salg.

Saucer Country kom på Vertigo i mars 2012 og gikk inn med nummer 14 året etter. Hvorfor er meg et sant mysterium. Dette er en serie som blander amerikansk storpolitikk med en ekstrem utgave av X-Files. Spørsmålet er ikke om hva som kan være der ute, men hva! Arcadia Alvarado er guvernør i New Mexico og har sagt seg villig til å stille som presidentkandidat. Hun oppdager så at hun har vært bortført av aliens og gjennomgått hele pakken. For å finne ut av dette ansetter hun en vitenskapsmann med dette som spesiale og hans viktigste kriterie må være at han er hundre prosent psykisk frisk. Lite vet hun at han jevnlig snakker med miniatyrversjonene av menneskene gravert inn på gullplaten om bord Voyagersondene. Forfatter er Paul Cornell og tegneren Ryan Kelly.
J Michael Straczynski kan aldri takkes nok for at han skapte Babylon 5, og litt for Crusade, men tegneseriene han har skrevet har vært både og. Protectors, Inc er da mest og. En verden befolket med superhelter. Hvor disse har blitt valgt ut helt tilfeldig som om de har blitt smittet av noe. Siden har de gått sammen i grupper som fungerer som større bedrifter når det kommer til sponsing og plass i media. Vår hovedperson er en traust politidetektiv med en selvfølgelig mistillit til disse overmenneskene. Mord blir begått og vår helt ser at disse halvgudene er involvert. Dette kan ikke måle seg med Straczynski serie Rising Stars og tegneren Gordon Purcell har vel vært mer inspirert på jobb.

Ingen kommentarer: