torsdag 9. juni 2016

Ville vesten er nesten som før? (2)

Det en må kunne si om denne serien er at den er annerledes. Og det på en på en måte som bare er positivt. En av de tingene som gjør den nettopp dette er at både forfatter og tegner ikke er menn. Kelly Sue Deconnick og Emma Rios har med Pretty Deadly skapt en fortelling fra det ville vesten jeg ikke har sett maken til tidligere. Også er det enda en ny serie fra Image Comics.

Historien begynner ganske sært når en får vite at den blir fortalt gjennom en samtale mellom en sommerfugl og skjelettet av en kanin. Hovedpersoner er den blinde kraftkaren Fox, hans adoptivdatter Sissy, cowboyen Johnny, tobarnsmoren Sarah, revolverkvinnen Too tall Alice, en snakkende ravn og til sist døden og hevnen hver gjort legemlige. Hva som skjer har jeg ikke tenkt å begi meg innpå, men bare nevne at Deconnick`s historie er mer enn bare glimrende.
Det er også tegningene til Rios som gir meg en assossiasjon til hvordan Paul Pope tegner. Dette er ikke et forsøk på å være patroniserende, men heller skrevet som det komplementet det var ment å være. Både historien og tegningene flyter sammen til noe som blir drømmeaktig og det er vel flere andre ting i historien som kunne ha gitt assossiasjoner til en annen serie. Slik er det ikke og denne serien er som sagt ulikt mesteparten av hva jeg har lest av amerikanske serier tidligere. Pretty Deadly: The Shrike samler de fem første heftene i serien og i august kommer samling nummer to. Virkelig noe å se frem til!

Ingen kommentarer: