fredag 8. juli 2011

Sommerpludring I

Siden det nå er sommerferier er det slik at antallet lesere av bloggen svinner. Det burde være grunn nok til at jeg virkelig begynner å skrive innlegg. Jeg vil jo prøve, men lover ingenting. Noe helt annet er at i løpet av disse late sommermånedene kan jeg nevne serier de færreste har lest. Så var det vel slik at jeg allerede har begynt med det. Det som ble løsningen med dette innlegget og de neste er at jeg nevner noen av de seriene jeg har lest nylig.
Stephen King er vel den forfatteren som har fått flest av sine bøker filmatisert. Hans The Dark Tower serie har blitt tegneserie og de to første samlingene biblioteket har er det Robin Furth (King`s personlige assistent) og Peter David (ikke en av mine favoritter) som har adaptert og de er tegnet av Jae Lee (Hellshock, Fantastic Four : 1234) og franskmannen Richard Isanove. Derimot er den første tegneserien King selv har skrevet manus til American Vampire. Denne har han skrevet sammen med seriens hovedforfatter Scott Snyder. De skriver hver sin historie som så blir utgitt i et hefte. Tegneren her er brasilianske Rafael Albuqueroque. Den første boken samler de fem første heftene og dette er også de eneste King i utgangspunktet sa seg villig til å skrive. Som så mange menn har jeg denne fobien mot blod og ergo har jeg ikke sansen for vampyrer. American Vampire derimot har virkelig imponert meg. To av de viktigste karakterene er Skinner Sweet og Pearl Jones. Sweetvar en lovløs i det ville vesten og blir smittet da han flykter fra sin egen hengning. Det viser seg senere at han er blitt en ny type vampyr. Den amerikanske varianten som tåler sollys. Pearl Jones var en ung kvinne i 20-årenes Hollywood med drømmer om å bli skuespillerinne. Inntil hun gikk på en fest med helt feil gjester og det viste seg at hun var hovedretten. Etter å ha blitt tømt for næring kommer Sweet til unnsetning og hun blir også en av denne nye generasjonen vampyrer. Det Sweet og Jones har til felles etter dette er et brennende hat til disse vampyrene fra den gamle verden. Som på sin side har funnet seg meget vel til rette i USA i 1920-årene. For å hevne seg bruker de forskjellige metoder og Jones får hjelp av sin dødelige ektemann. American Vampire er en serie som er meget godt skrevet og fortsatt er det etter at King sluttet. Karakterene er originale, historien har en uvant vri og Rafael Albuquerque`s tegninger er prikken over i`en. I neste samling flyttes handlingen frem til 30-årene. Jeg ser frem til å få lest det.

Ingen kommentarer: