mandag 4. juli 2011

Noe så nytt som en liste

New Orleans After the Deluge er en dokumentarisk beretning om hva som skjedde med flere av ofrene i etterkant av katastrofen med orkanen Katrina. Neufeld har intervjuet disse og det er blitt meget interessant tegneseriejournalistikk. Nemesis the Warlock debuterte i 2000 AD tilbake i juli 1980 og er en av de beste seriene noensinne utgitt i dette glimrende bladet. Denne boken samler de tidligste historiene tegnet av den utrolige Kevin O`Neill. Abuli og Bernets serie om leiemorderen Torpedo er bl.a. mørk, ubehagelig og morsom. Ergo bør en ha lest den. Volume 1 var utsolgt, men nr. 3 er bestilt. Van Hamme har gitt seg som forfatter av Thorgal mens polske Rosinski fortsatt er tegner. Denne samlingen inneholder de tre første albumene i kronologisk rekkefølge. I Paying for it forteller Brown om seg slv som horekunde. Det kan bli bra etter som hans The Playboy var både fornøyelig og noe å bli pinlig berørt av. Josh Neufeld : A.D. : New Orleans After the Deluge

Pat Mills/Kevin O`Neill m.fl. : Nemesis the Warlock

Mark Millar/Peter Gross : American Jesus

Harold Sipe/Hector Casanova : Screamland

Sanchez Abuli/Jordi Bernet : The Complete Torpedo vol. 2

Jean van Hamme/Grzegorz Rosinski : Thorgal Magnum 1

Chester Brown : Paying for it

Joseph Moncure March/Art Spiegelman : The Wild Party

Todd Hignite : The Art of Jamie Hernandez : The Secrets of Life and Death
Etter tre samlinger med Møkkajentene kommer Inga Sætres grafiske roman Fallteknikk og det er all mulig grunn til å glede seg. Hun er en av de serieskaperne som lager så sjarmerende serier at jeg glemmer det faktum at jeg misliker tegningene. Jasons siste vil jeg så vidt ha nevnt i innlegget over. Martin Ernstsen er helt ukjent for meg og serien har mange fellestrekk med en billedbok. Karstein Volles Fakta fra verden har jeg lest altfor lite av og dette er minst hans fjerde samling. Zits har jeg lest enda mindre av, men her er det min gamle mor som forteller meg at dette er en serie vel verdt å lese. Ellers er det vel slik at både Lise Myhre og Frode Øverli trenger pengene og gjenbruk er jo med på å spare miljøet ? Inga H Sætre : Fallteknikk

Fabien Vehlmann/Jason : De 100 000 dødes øy

Karstein Volle : Fakta fra verden : Ti kniver i hjertet

Martin Ernstsen : Kodoks Run

Frode Øverli : Pondus : Eliteserien bok 9

Frode Øverli : Pondus : En liten bok om sjekking

Lise Myhre : Nemi : En liten bok om kjærlighet

Jerry Scott/Jim Bergman : Zits : En liten bok om hormoner

Ingen kommentarer: