mandag 20. februar 2012

The making of a Mark (1)

Hvis en kunne tenke seg en kombinasjon av Grant Morrison og Rema 1000s filosofi ville en da ende opp med Mark Millar. Mitt svar ville blitt et definivt kanskje. Andre vil heller hevde at han er mest kjent for sin Over the Top historiefortelling. Det er kanskje noe søkt over denne sammenligningen, men det er noe uhyggelig og enkelt kommersielt over hans serier og allikevel er det et originalt preg en ikke finner hos så mange andre med denne typen salgstall. Bare det at det er laget ikke mindre enn to nogen lunde suksessfylte filmer basert på hans serier og hvor verken Wanted eller Kick-ass var å sammenligne med Batman eller Spider-man i popularitet og ikke hadde de vært varemerker i 50+ år heller. Hvor vellykkede disse filmene var sammenlignet med seriene er det vel ikke veldig nødvendig å gå inn på her. Millar er født julaften 1969 og hadde allerede i 1989 debutert som serieforfatter for britiske 2000 AD og forlaget Trident. I 1994 startet han å skrive D.C.`s Swamp Thing. De fire første sammen med Morrison og senere alene de neste 28 og til heftet gikk inn med nr. 171. Han skrev også miniserien Skrull Kill Krew (95) og Vampirella (96-97) sammen med Morrison. Av det som er kommet på norsk er jeg litt usikker(jeg husker ikke hvor vidt om noe av hans Ultimate X-Men kom på norsk), men i 2004 kom Elseworlds miniserien Red Son i Gigant nr. 6 2004 (hva ville skjedd om Supermann hadde vokst opp i det stalinistiske Sovjet). Og i fjor kom Civil War ut i Marvel Superheltene nr. 2. Nå har jeg ikke tenkt å ta for meg hele Millar`s produksjon, men bare de eksemplene jeg faktisk har lest. Nevnt tidligere er filmatiseringen av Wanted. Hvorfor produsentene og regissør valgte å forandre nesten hele historien til det semre er et mysterium. Originalen er slik at taperen og kontormedarbeideren Wesley Gibson blir gitt sin rettmessige arv og får sin fars plass i verdens mest hemmelige organisasjon. Arven består også av en betydelig formue. En snakker om en verden hvor superskurkene har organisert seg og sammen utryddet hver eneste superhelt. De har siden delt seg inn forskjellige selskap og fordelt verden og parallelle dimensjoner mellom seg og det er inn i et av disse vår helt får sin tildelte plass. Og det hele blir skamløst underholdende og på grensen til det bekymringsverdige kyniske.
Briten Bryan Hitch (1966-) har bl.a. samarbeidet med Millar på Fantastic Four og The Ultimates og han tegnet Warren Ellis`The Authority før Millar og Frank Quitely overtok. Han er kanskje ikke en av verdenshistoriens beste superhelttegnere (de øverste plassene her har kritikerne utdelt for tiår siden), men han er langt mer enn bare fenomenal. Gitt de scenariene han har fått i oppgave å tegne og de løsningene han kom opp med er en Jack Kirby wannabe verdig (dette siste var ikke ment på noen måte negativt siden jeg liker Hitch bedre enn Kirby). Og med dette fortsetter vi med del 2 neste gang.

Ingen kommentarer: