søndag 26. februar 2012

Noe å se frem til

Bare for å holde fast litt lenger ved det som ble skrevet i innlegget under. Frank Miller`s første jobb var for Western Publishing`s hefte The Twilight Zone tidlig i 1978. Deretter tegnet han noen korte historier for DC og gikk så til Marvel hvor det første han gjorde var John Carter, Warlord of Mars nr. 18 november 1978. Dette var den eneste grunnen til å nevne Miller i denne sammenhengen. Derimot startet Atlantic Forlag å utgi den norske versjonen av John Carter i oktober 1978. Nummer 18 kom i norske nr. 6 1979 og i alt kom det 13 hefter og et gavelalbum. I USA kom det 28 og 3 Annuals. Historiene var skrevet av Chris Claremont (Uncanny X-Men) og Marv Wolfman (Teen Titans) og tegnere var bl.a. Gil Kane, Rudy Nebres, Ernie Colon og Sal Buscema. Dark Horse Comics ga i fjor ut denne serien samlet og med forord av forfatteren Michael Chabon (bl.a. Den Jiddische politiforening og tegneseriene The Escapist og The Amazing Adventures of Kavalier and Clay). Chabon er også manusforfatteren til Disney`s film John Carter som har verdenspremiere 09.03. 2012. Dette er en film jeg tror jeg kommer til å se på kino (har nettopp fått Alfredsons Tinker Tailor, Soldier, Spy på DVD) og jeg har ikke vært på kino siden Sin City. I år er det for øvrig 100 år siden John Carter ble utgitt i bokform. Det var Edgar Rice Burroughs som skapte denne karakteren og han skapte også andre science fiction serier som Pellucidar og Pirates of Venus. Av en eller annen grunn har disse kommet helt i skyggen av hans Tarzan bøker. Om ikke annet her i Norge. Som en kuriosa kan jeg nevne at det var en søndagsstripe med J.C. og den var tegnet og skrevet av sønnen John Coleman Borroughs og rentegnig og bakgrunner gjorde hans kone. Den debuterte i noen få aviser 07.12. 1941, fikk pussig nok ingen oppmerksomhet og varte bare i 72 uker. Jeg har allerede skrevet litt om John Carter og det finner en her. Boet etter Borrouhghs har mistet opphavsretten til flere av John Carter bøkene og siden de da er offentlig eiendom startet Dynamite Entertainment å gi ut både Warlord of Mars og Warlord of Mars : Dejah Thoris. Sistnevnte legger veldig vekt på å vise hvor lettkledd prinsessen kan være. For ikke å snakke om ryggtrøbbelet hun ville fått når hun ble eldre. Skrevet av Arvid Nelson, som skrev den nesten helt vellykkede serien Rex Mundi, og tegnet av kapable middelmådigheter. Coverne er det derimot Joe Jusko som står for Marvel har i forbindelse med filmen gitt ut miniseriene John Carter: The World of Mars(4 hefter og offisiell prequel til filmen) og John Carter of Mars: A Princess of Mars (5 hefter). Dark Horse ga ut Tarzan / John Carter: Warlords of Mars av Bruce Jones og Brett Blevins. Dark Horse har også gitt ut samlingene med eldre serier John Carter of Mars: The Jesse Marsh Years og John Carter of Mars: Weird Worlds. Og da er det bare å telle dagene frem til niende mars.

3 kommentarer:

Jo sa...

Rent pirk:
Chabons "Kavalier and Clay" er en Pulitzer-vinnende roman om et par tegneserieskapere under gullalderen, ikke en tegneserie.
Den fiktive tegneserien The Escapist ble i denne romanen skapt av de to tittelfigurene. Først noen år etter at romanen kom ut ble det laget tegneserier med The Escapist.

Jeg regner med at de norske heftene stort sett inneholdt to amerikanske hefter hver. I så fall er nesten hele Marvel-serien utgitt på norsk.

Jeg har sett en plakat for John Carter og gleder meg også til filmen.

Lars Gundersen sa...

Det var jeg som fikk det for meg at Kavalier and Clay var The Amazing Adventures of the Escapist og at denne igjen var The Escapists skrevet av Brian K Vaughan.

En skulle tro at det var nesten hele serien, men jeg er litt usikker. Ellers vet en jo ikke hvor mange sider som er redigert bort. Det var vel i snitt 6 sider pr. hefte? Ergo skal jeg få kjøpt meg den samlede utgaven utgitt på Dark Horse. Selv om den er i svart-hvitt.

Anonym sa...

Hei!

Jeg skriver på vegne av goviral, som distribuerer online video content for store merker som Nike og Sony. Vi distribuerer også filmtrailere, og jeg skulle gjerne snakket med deg angående en spesifikk trailer. Du kan kontakte meg på malene.balto@goviral.com. Du kan også lese mer om oss på goviralnetwork.com. Ser frem til å høre fra deg!