tirsdag 21. februar 2012

The making of a Mark (2)

Jeg husker å ha lest Millar`s versjon av The Authority, men det vage inntrykket jeg sitter igjen med er at det ble en blekere kopi av originalen. Hvorvidt Millar`s kreative kopimaskin manglet toner er muligens uinteressant siden originalen var der for å mangfoldiggjøres. Andre som har fått lov å ta tak i dette er Grant Morrison og Garth Ennis med sine fire historier om den litt mer enn vanlig uheldige Kev Hawkins og hans ublide møter med The Authority. Mitt forhold til de Fantastiske Fire er basert på 1978 årgangen fra Atlantic forlag. Det faktum at et av de første superheltbladene jeg selv kjøpte i kiosken og ennå har er F.F. nr. 6 1978 er også et argument for dette. Jeg vet at Jack Kirby tegnet F.F. fra nr. 1 og til og med nr. 102 og at dette regnes som det ypperste og allikevel har jeg mer sansen for John Buscema. Jeg har til og med bare små problemer med å like John Byrne`s versjon fra tidlig 80-tall (nr. 232-293). Det jeg har lest av Millar og Hitch`s versjon er to samlinger med heftene 554-569. Og jeg må bare innrømme at dette er de beste FF historiene jeg har lest på flere tiår. Millar klarer å komme opp med nye ideer og vrier m.h.t. F.F. mytoset og det som lenge hadde vært preget av mer og mer slitne gjentagelser. Og igjen Hitch!! 90-tallet var en trasig tid for Marvel Comics og det var først når Joe Quesada overtok som sjefsredaktør at en kunne ane en klar forbedring. En av nyskapningene var The Ultimate seriene. Hvor en tok superhelter eller grupper, startet det hele på nytt fra scratch og la inn en vri. Ultimate Spider-man`s siste nummer var et av fjorårets mest solgte hefter og det hadde helt sikkert ingenting med at hovedpersonen døde. Millar`s The Ultimates er historien om The Avengers slik den ville blitt fortalt i dag. Det kom to maxi-serier, hver på 13 hefter, og den første er utgitt på norsk i Mega-Marvel 2 og 7 2004. Her går Hulk amok og dreper rundt 800 sivilister, Giant Man / Henry Pym blir avslørt som konemishandler etter å ha lagt hånd på Wasp / Janet van Dyne og The Ultimates stanser en invasjon fra rommet. I serie to tilspisser det seg virkelig. Thor blir avslørt som en norsk tidligere psykiatrisk pasient, Bruce Banner / Hulk blir dømt til døden, det blir sådd alvorlige tvil om Captain America`s patriotisme, The Ultimates har minst en forræder blant sine medlemmer og noen har rottet seg sammen mot USA. Og enda en gang Hitch!!! Millar sysler nå med sitt eget Millarworld og de titlene som er blitt utgitt her er: Wanted, American Jesus, Kick-ass, The Unfunnies og War Heroes. Han har sluttet å samarbeide med bare et forlag og titlene blir dermed utgitt på en rekke forskjellige forlag. Og for de som er interessert så har jeg det fra Wikipedia.org at Millar også er en praktiserende katolikk. Ikke at det skulle være uforenlig med å være en glimrende tegneserieforfatter.

Ingen kommentarer: