tirsdag 19. juni 2012

Ikke bare for inkelektuelle

Den eneste boken av Bertrand Russell jeg har gjort et forsøk på å lese er Krigsforbrytelser i Vietnam. Her tar han et oppgjør med Vietnamkrigen mens amerikanerne ennå bare er der som observatører og hvor de er i ferd med å gå aktivt inn på sør-vietnamesisk side. Utgitt på Pax forlag i 1967 og en del av hva et hvert ungt radikalt menneske burde ha lest. Det som slo meg allerede da var at tallene det refereres til, og tall var viktige for matematikeren Russell, synes å ha blitt større for å understreke viktigheten av forfatterens argumenter. Hvor tapstall regnes i millioner og en beskriver borgerkrigen som en total krig. Den eneste jeg har lest som overdrevet mer i så henseende er Jens Bjørneboe i romanen Kruttårnet. Var det 30 millioner han hevdet ble drept i hekseprosessene?

Hellas er nå i ferd med å ta konsekvensene av hva som gjorde livet lettere før. Når det kommer til greske tegneserier så vet jeg at en av bidragsyterne til antologien Flight er gresk og selv har jeg en samling av argentinske Quinos Mafalda på gresk. Det er vel oppsummert hva jeg forbinder med greske serier. Så dukker Logicomix opp. En nesten biografisk serie (visse kunstneriske friheter har de gitt seg selv) om matematikeren, filosofen, fredsaktivisten og geniet Bertrand Russell. En serie tegnet av Alecos Papadatos i det en kalle en ligne claire stil og hvor det hele er uhyre dyktig gjort. Forfatterne er forfatter og matematiker Apostolos Doxiadis og professor i informatikk Christos Papadimitriou.


Jeg utsatte å lese denne serien lengre enn jeg vet hvorfor. I ettertid må hovedforklaringen være at jeg ikke så for meg annet enn at den måtte være å lese en illustrert fagbok. Så feil kan man ta! Hvor vi blir vist en barndom som kunne knekket nesten hvem som helst til når den unge Russell ser sin første livsoppgave manifistere seg. Hvordan han og kolleger senere bruker sine beste år på å bevise og vise viktigheten av denne. Hvordan hans pasifisme sørger for fengselsstraff allerede under 1. Verdenskrig. Hvor patriotisme var den viktigste begrunnelsen for krigføring. Og hvor vi siden blir introdusert for de største tenkerne i Europa fra 1900 til 1940. Siden matematikk og filosofi spiller slik en sentral rolle kan en som legmann fort få mindreverdighetskomplekser m.h.t. de høytravende teoriene (og jeg leste den norske oversettelsen) og de virkelig tenkte tankene. Forfatterne av Logicomix får allikevel selv meg til å føle meg smart der jeg leste og nesten forstod. En annerledes tegneserie og forhåpentligvis av en type det vil komme fler av.

Ingen kommentarer: