lørdag 24. oktober 2015

Hva jeg har lest siden sist (11)

Tenkte bare jeg skulle nevne de få seriene jeg har tatt meg tid til å lese i løpet av den siste måneden. Nå har jeg også bladd meg igjennom en del av Heavy Metal-samlingen min. Fra oktober 1981 til 1985. Og igjen innsett hvor mange utrolig bra serier disse inneholder, men dessverre ikke tid til å lese dem om igjen. Bortsett fra Jeff Jones I`m Age og The Bus av Paul Kirchner. Men det var ikke dem dette innlegget skulle handle om. For over fire år siden skrev jeg om.



The Last Days of American Crime og denne var tegnet av Greg Tocchini og skrevet av Rick Remender. En glimrende serie ettersom jeg husker. For de som måtte finne en unnskyldning for å se hva jeg skrev kan lese om det her. Remender har hos Marvel Comics skrevet både Uncanny X-Force (ikke lest og ikke interessert) og Captain America (har lest litt og det var ikke så verst). Sistnevnte var han en av de som tok over etter Ed Brubaker, da han forlot tittelen for foreløpig siste gang.
Så var det den jeg har lest: Black Science: How to fall og hvor han har med seg italienske Matteo Scalera som tegner. En serie i Jules Vernes ånd. En vitenskapsmann skaper en portal som gjør reisen mellom dimensjoner problemfritt. Noen finner det for godt å sabotere denne. Dermed blir en gruppe mennesker skipbrudne blant myriader av alternative virkeligheter og ingen mulighet til å finne tilbake til sin virkelighet. En eventyrserie av det virkelig interessante slaget og hvor det til nå har kommet tre samlinger.

En av de dystreste seriene jeg har lest på lenge er Josh Simmond`s Black River. Om en gruppe kvinners ferd gjennom et post-apokalyptisk landskap og de fysiske og psykiske overgrepene de utsettes for. Og de psykologiske traumene hver av disse kvinnene sliter med for seg. Naturlig nok tegnet i svarthvitt og i grell kontrast til Mad Max: Fury Road jeg nettopp så. Der var det jo spirer av håp. En bør få med seg denne serien.
Selv kjøpte jeg nylig bind to i The Michael Moorcock Library: Elric: Sailor on the seas of fate. Igjen adaptert av Roy Thomas (skal skrive mer om ham en annen gang) tegnet av Michael T Gilbert og rentegner denne gang var George Freeman i P Craig Russell`s fravær. Denne syv hefters miniserien, utgitt på First Comics og som først kom ut i 1985-86 holder ennå mål. Om denne tragiske skikkelsen som aldri slutter å fascinere.
Og til slutt fikk jeg endelig sjette og siste nummer av Sandman: Overture. En serie som det tok to å gjøre ferdig. Var det verdt ventetiden. Slike tåpelige spørsmål trenger ikke svar. Det som det ikke er tvil om er at JH Williams III tegninger er uvirkelig vakre og hans sideoppsett uten sidestykke. Vil kanskje nevne litt til om denne serien ved en senere anledning. Den samlede utgaven kommer i neste måned og vil muligens bli kjøpt inn…….

Ingen kommentarer: