fredag 27. mars 2009

5. Mimring


Siden det er fredag og jeg er sur og syk skal jeg i dag mimre om det som faller meg inn. En ting jeg aldri slutter å undre meg over er hvordan noen leser tegneseriebøker, som om det var et ukeblad eller avis. Bretter dem slik at sider dekker baksiden av boken. Når det blir gjort brekker ryggen på boken, innbindingen (som i utgangspunktet er forferdelig dårlig) smuldrer bort og biblioteket sitter igjen med en samling løse sider. Hadde dette skjedd en sjelden gang så var det bare meg som var surmaget, men det skjer hele tiden. Og gjerne i løpet av de første utlånene av helt nye serier. Et eksempel er de tre utgavene av Rex Mundi nr. en biblioteket har kjøpt. Mitt private eksemplar har det aldri vært noe problem med. Det er selvfølgelig flere ting jeg undrer meg over i denne sammenhengen, men nå har jeg vært smålig lenge nok.

Så til noe helt annet :

ALIEN WORLDS (1982) [Backissue]
ALIEN WORLDS 3-D (1984) [Backissue]
BOLD ADVENTURES [Backissue]
CAPTAIN VICTORY [Backissue]
CAPTAIN VICTORY SPECIAL [Backissue]
CORBEN SPECIAL: EDGAR ALLEN POE (1984) [Backissue]
DARKLON THE MYSTIC (1983) [Backissue]
DEMON DREAMS [Backissue]
EDGE OF CHAOS [Backissue]
ELRIC OF MELNIBONE [Backissue]
FIRST FOLIO (1984) [Backissue]
GROO (1982) [Backissue]
HEROES OF SPORTS (1984) [Backissue]
JERRY IGER'S FAMOUS FEATURES [Backissue]
JOHNNY HAZARD: FLYING FREIGHT MYSTERY (1981) [Backissue]
MS. MYSTIC (1982) [Backissue]
ONE (MAG) [Backissue]
PACIFIC PRESENTS [Backissue]
PATHWAYS TO FANTASY [Backissue]
PHANTOM FEATURE BOOKS MAGAZINE (1993) [Backissue]
PHANTOM: AVIATRIX LOST (STRIPS 12/16/1940-7/12/1941) (1999) [Backissue]
PLANET COMICS (1984) [Backissue]
RAVENS AND RAINBOWS [Backissue]
RIP KIRBY LIMITED EDITION (PACIFIC COMICS CLUB) (1980) [Backissue]
ROCKETEER POSTCARDS SET [Backissue]
ROG 2000 (MAG) [Backissue]
SILVER STAR [Backissue]
SILVERHEELS (1983) [Backissue]
SKATEMAN [Backissue]
SOMERSET HOLMES (1983) [Backissue]
SUN RUNNERS (1984) [Backissue]
THRILLOGY (1984) [Backissue]
TWISTED TALES (1982) [Backissue]
VANGUARD ILLUSTRATED (1983) [Backissue]
VANITY (1984) [Backissue]
WARRIORS OF THE SHADOW REALM PORTFOLIO [Backissue]
WILD ANIMALS (1982) [Backissue]




Dette er alle titlene det lille forlaget Pacific Comics ga ut i perioden 1981-83. En av mine ambisjoner som tegneseriesamler er å kunne få tak i alle disse titlene. Grunnen er at her er det snakk om kvalitetsserier og mange spennende serieskapere. Det var her Sergio Aragonés først fikk publisert Conan-parodien Groo (backup serie i Starslayer 5). Noe av det siste seriene Jack Kirby tegnet og skrev (Captain Victory og Silver Star). Dave Stevens (1958-2008) og hans serie Rocketeer. Bruce Jones og Brent Anderson (Astro City) sin serie Somerset Holmes gikk på norsk i Agent X-9 i 1991. Jeg skal ikke liste opp flere navn, men bare til slutt nevne at jeg har klart å få tak i ca. en femtedel av disse seriene.

2 kommentarer:

Jo sa...

Pacific var et favorittforlag, så lenge det varte, og jeg kjøpte flertallet av deres utgivelser da de kom. Jeg mangler nok under en femtedel. Du kan stryke en del fra din mankoliste med en gang. Johnny Hazard, Rip Kirby og Fantomet er nok utgitt av den italienske Pacific Comics Club som ga (gir ?) ut klassiske amerikanske avisserier på originalspråket. I tillegg ble Silverheels-albumet gitt ut av Eclipse (et annet favorittforlag fra den gang da), men er jo verdt å ha for det.

Lars Gundersen sa...

Litt forsinket, men de fleste av Pacifics titler ble jo overtatt av Eclipse. Jeg har de tre Silverheels heftene og har hatt utrolig flaks og fått tak i nesten en hyllemeter med brukte Eclipse titler. Og jeg er helt enig i at det var et forlag verdt en mye bedre skjebne. Det siste jeg hørte var at Todd Mcfarlane kjøpte konkursboet og sitter på alle forlagets rettigheter, inkludert Miracleman. Synd og skam.