onsdag 25. mars 2009

Ulemper med forutinntatte meninger



Av og til er det slik at en ser en ny tegneserie og mens en leser den går det opp for en at det er noe alvorlig galt. Ikke nødvendigvis med serien , men med de som har laget den. I dette tilfellet er det snakk om serien The Umbrella Academy : Apocalypse Suite, utgitt på Dark Horse Comics som en seks hefters miniserie i 2007. Og det som er feil med denne serien er forfatteren Gerard Way. Han er best kjent som vokalist i emopunkerockpop-bandet My Chemical Romance. De er ikke blant mine favorittband og kommer ikke til å bli det heller, med unntak om at jeg skulle bli rammet av en kraftig utgave av førtiårskrisen og ikke får kjøpt meg Porsche og skal prøve å legge an på jentunger 20 år yngre.


Så er det et annet problem. Tegneserien er, på tross av forfatteren, ordentlig bra. Historien er kanskje ikke den mest originale jeg har lest, men en leser ikke denne typen serier på jakt etter originalitet. Og selv om jeg ikke hadde likt den var det nokså mange andre som gjorde det. Den fikk en Eisner-pris ( oppkalt etter det avdøde tegneseriegeniet Will Eisner 1917-2005 ) for beste avsluttede serie i 2008 og det tilsvarer filmbransjens Oscar.


Serien er virkelig bra tegnet av brasilianske Gabriel Ba ( av en eller annen merkelig grunn minner tegningene hans meg om Kevin O`Neil : Marshall Law, League of Extraordinary Gentlemen ) Gabriel Ba samrbeider med broren Fabio Moon og de har laget tegneserieromanene Smoke and Guns ( utgitt i 2005 og handler om tungt bevæpnede sigarettselgende kvinner ) og den selvbiografiske De : Tales : Stories of Urban Brazil.


Så var det enkle overstått og jeg skal prøve å si noe vettugt om serien. Det jeg ikke visste når jeg leste serien var at jeg hadde lest prologen tidligere. Den ble utgitt som hefte i forbindelse med Free Comic Book Day i 2007 og det har jeg vitterlig hjemme i samlingen. Handlingen begynner med at 43 kvinner over hele verden, uten å vite at de er gravide, føder barn. Av disse blir bare syv lokalisert og disse blir adoptert av Sir Reginald Hargreaves, som ikke er helt hva han utgir seg for. Ungene viser seg å spesielle krefter og blir til superheltgruppen The Umbrella Academy. Etter en stund oppløses gruppen og blir ikke gjenforent før de deltar i Sir Reginalds begravelse. Og her starter historien for alvor. Første historien heter ”The Day the Eiffel Tower Went Berserk”.




Og den som leser får se. Way sier at en av hans store inspirasjonskilder var Grant Morrison`s Doom Patrol og det en får er light-versjonen av denne. Og som sagt tidligere skulle dette vært virkelig elendig og ender opp med å bli det helt motsatte. Helt til slutt er det bare å nevne at det er James Jean som maler forsidene og det har han jo også hatt en heldig hånd på Bill Willingham`s Fables.

Ingen kommentarer: