fredag 13. mars 2009

Tegneserier jeg skulle ha fått lest Del 1










John Smith må kunne sies å være et av de mest anonyme navnene i den engelskspråklige verden. Og utenfor Storbritannia er det ikke mange som kjenner tegneserieforfatteren John Smith. Han har hovedsakelig skrevet serier for 2000 AD og de mest kjente er Indigo Prime og Devlin Waugh. Sistnevnte er noe så uvanlig som en vampyr, leiemorder, eksorsist og homofil ansatt av vatikanet en gang i nær fremtid. I USA har han skrevet en episode av Hellblazer (nr. 51) og gamle damer på myntvaskeriet ble siden bare skremmende. Han skrev også den åtte nr. lange miniserien Scarab i 1993-4 ( som var en av mange oppdateringer av DC`s figur Dr Fate ). Dette er den første tegneserien jeg skulle ha fått lest. Jeg hadde nettopp begynt å kjøpe Vertigoserier, men bestemte meg for at denne serien var uten interesse. Åååå som jeg har angret på det ! Den er selvfølgelig aldri blitt utgitt i samlet utgave. Han har videre skrevet noen få hefter av Vampirella og det utgjør stort sett hans produksjon for det amerikanske markedet.


Så er det den serien jeg aller helst ville ha lest alt av, som er skrevet av Smith og ,det aller meste, tegnet av Jim Baikie. The New Statesmen. Året er 2047 og handlingen foregår i USA. Genetikere har utviklet såkalte Optimen med varierende superkrefter. Altså menneskelige biologiske våpen. Storbritannia er blitt med i USA som den 51 staten. Dette er en dyster fremtid. Serien har mange likhetstrekk med Watchmen og den viktigste blir m.h.t. problematikken om hvilken rolle mennesker med uvanlige krefter skal ha. En annen likhet er at begge serier er utrolig bra skrevet. I New Statesmen har kyniske politikere sett verdien av disse menneskelige våpnene og benytter dem til fulle. Så var det det at jeg har bare lest en femtedel av historien og vet jo søren meg ikke hvordan den ender. Jeg tar det for gitt at det ikke blir noen happy ending. Serien ble først utgitt i søsterbladet til 2000 AD, Crisis. Dette var ment å være et blad for eldre lesere og hadde også et tydelig politisk innhold. Bladet ble bare utgitt fra 1988 til 1991. Serien ble utgitt fra og med nr. 1 til og med nr. 14. Epilogen ble utgitt i nr. 28.

Så noen få ord om Jim Baikie. Han er heller ikke en av de mest kjente. Han har allikevel ved flere anledninger samarbeidet med Alan Moore . Vigilante 17-18 (finnes i boken A. Moore : Et Univers Uten Grenser) og Skizz. En fortelling om en forvillet E.T. i Manchester-området på tidlig åttitall. Han har tegnet en god del for 2000 AD. Han har også skrevet og tegnet Skizz 2 og 3.

Ingen kommentarer: