torsdag 12. mars 2009

En annerledes fortelling om Peter Pan



Jeg har aldri somlet meg til å lese J.M. Barrie`s originale fortellinger om Peter Pan (selv om den er kommet ut i ny norsk utgave med illustrasjoner av Fredrik Skavlan. Tenk det Hedda !), men jeg har sett filmen Finding Neverland ( 2004 ) med Johnny Depp og Kate Winslet. Og så har jeg sett den anemiske og hvitvaskede Disney-versjonen i tegnefilmutgave fra 1953. Veldig ofte med bøker som er blitt til barnelitteratur tror en at det alltid har vært slik. Walter Scott, Jules Verne, Mark Twain og Robert L Stevenson, for å nevne noen, skrev opprinnelig bøker for et voksent publikum og har siden blitt ”degradert” til barne- og ungdomslitteratur. Derfor ble jeg en smule overrasket når jeg leste Regis Loisel s versjon av Peter Pan.


Her starter historien i Londons Whitechapel distrikt og en massemorder skaper frykt i gater og smug. Hovedpersonen Peter er foreldreløs og bor på et barnehjem, hvor forholdene ikke kan sies å være ideelle. Han treffer den flyvende alven Tingeling og blir med til landet bortenfor stjernene (det var vel egentlig Hyde Park ?). Her er alt likt som i Barrie`s fortelling, med de unntakene at alt er skitnere, styggere, skumlere, blodigere og mer realistisk (hvis det går an å si det slik) skildret. Loisel har også tilført historien en rekke nye elementer som står godt til den originale. Denne serien strekker seg over seks album og er glimrende adaptert og tegnet av Loisel.















Regis Loisel ble født i 1951 og er en anerkjent tegneserieskaper og manusforfatter for andre . Han har laget serier med Patrick Cothias (Jeg har tenkt å skrive om ham og Andre Juillard snart….) og sammen Serge Le Tendre har han vært medforfatter, og tegnet de fire første albumene, i den syv album lange serien Jagten på Tidsfuglen / La Quete de l`Oiseau du Temps. Siden debuten i 1972 har Loisels serier vært hovedsakelig innen fantasy-genren. I det siste kan det synes som han har gått litt bort fra å være tegner og heller legge mer vekt på å være forfatter på andres serier. http://www.regisloisel.com/

Ingen kommentarer: