tirsdag 18. juni 2013

Hva jeg leste i ferien min (2)

Jeg har nevnt israelske Rutu Modan tidligere. Fra før har jeg lest samlingen av kortere historier, Jamilti and Other Stories, hun var en av bidragsyterne til den glimrende antologien How to Love (nevnt tidligere i bloggen) og til slutt en av de seriene som har imponert meg mest de siste årene, Exit Wounds (også nevnt tidligere). Nå er det vel slik at det ikke bare er meg som har fått øynene opp for denne uhyre begavede tegneserieskaperen og hun har nå oppnådd anerkjennelse verden rundt. Og høyst fortjent!!
I The Property reiser Mica og hennes bestemor til Polen og for Mica blir dette hennes første besøk til bestemorens fødeland og hvor resten av hennes nære slektninger mistet livet. Utgangspunktet for reisen er å kreve tilbake eiendom som familien mistet under krigen. Og reisen startet i Israel. Nå er det med de som har levd lenger enn halvparten av livet, de har også flere hemmeligheter som aldri har blitt nevnt. Så også med denne historiens bestemor. Vel fremme i Warsawa begynner letingen etter eiendommene og bekreftelsen på at den gamle er den rettmessige eieren. Da er det at historien gjør et krumspring med at dette blir ikke den eldres førsteprioritet. Mica blir gitt oppdraget og møter den polske skjønnasen, som jobber som guide i byen og har som spesiale å vise de områdene med jødisk tilknytning, Tomasz. Han er egentlig tegneserieskaper. Uten å røpe mer av handlingen er dette en usentimental rørende fortelling og nok en av disse historiene som gjør en til et bedre menneske fordi en har lest den.

Ingen kommentarer: