lørdag 6. august 2011

Hvor privat bør privat være ?

Hvorfor en ble gitt så mange valg må det være noen som vet. Jeg har gjerne tatt de som var feil og har måttet leve med det. Nå er ikke dette et forsøk på å bli lissom filosofisk, men bare for å forklare at på tross av mine problemer med å velge riktig er det noen valg jeg aldri vil ta. Et av disse handler Chester Brown`s siste selvbiografiske grafiske roman om. Paying For It kom på Drawn & Quarterly tidligere i år og har undertittelen A Comic-Strip Memoir About Being a John. Forordet er skrevet av Robert Crumb og noen ville kanskje se en sammenheng der. Det en bør si først om denne serien er at Brown er ærlig langt forbi det pinlige. Han gjør ingen forsøk på å glamorisere det han har å fortelle. Det hele begynner i 1996 hvor kjæresten Sook Yin-Lee(Canadisk multikunstner) og Brown`s forhold tar slutt. Brown bestemmer seg da for å ta avstand fra den seriemonogamien de fleste utsetter seg for p.g.a. behovet for sex. Han bestemmer seg for å få tilfredstilt sine seksuelle behov ved hjelp av prostituerte. Han har ikke mange moralske motforestillinger, men sliter i begynnelsen med rent praktiske detaljer. Hvordan man skal treffe dem er kanskje det største. Han finner til slutt ut at det å finlese annonser i avisene og tidsskrift er tingen for å finne frem til de som ”jobber” i bordeller eller leiligheter. Senere i historien kommer de hjem til ham. Brown kommer opp med det ene tilsynelatende rasjonelle argumentet etter det andre mens han forteller om de mange kvinnene han utveksler tjenester med. Bare for å vise hvor ufrivillig kynisk han er blitt går han jevnlig inn på et nettsted hvor de forskjellige kvinnene har blitt vurdert og gitt karakterer av tidligere betalende. For så å velge blant dem som har fått best kritikker. Innimellom viser han også de mange diskusjonene han har med sine nærmeste venner. To av disse er tegneserieskaperne Joe Matt og Seth. Historien er, som undertittelen sier, tegnet i stripeform. Små tegninger i svarthvitt i hvert sitt identiske rektangel og meget enkelt og konsist tegnet. Historien fungerer så bra at jeg nesten helt glemmer at det er striper jeg leser. Når det er sagt vil jeg si at jeg liker Chester Brown, men at jeg ikke har veldig mye til overs for horekunden Chester Brown. Brown prøver da også i etterordet og la de som er uenige med ham komme til orde og dette vier han da også 50 sider til. Dette er en serie en bør lese om ikke annet enn for å kunne være uenig med ham.

Ingen kommentarer: