søndag 17. november 2013

Noe skal en vel skrive selv om det er søndag... (2)

Det er i grunnen en god stund siden jeg har skrevet om noen nyere serier. En av disse jeg kunne ha skrevet om er Jasons siste, Savnet katt. Dette er hans, ettersom jeg kunne finne ut, attende utgivelse i album- eller bokformat. Vel, jeg har lest den og det som gjorde den litt mer forskjellig fra de tre-fire foregående utgivelsene var at slutten var litt mer absurd enn vanlig. Det er flinkt så det holder, han er Norges mest anerkjente serieskaper og det hele blir egentlig litt kjedelig, synes jeg. Så var det sånn at når det er snakk om Jason er det et sitat fra Henrik Ibsens Kongs-Emnerne og hans beskrivelse av nordmenn som rinner meg i hu. Kan kun om en ting i verden enes, det at hver storhet skal styrtes og stenes. Og når det kommer til Jason har lommene mine etter hvert blitt fylt av småstein. En skal jo holde fast ved sitt nasjonale særpreg?
En annen nyhet er at første nummeret av The Sandman Overture er kommet ut. Dette skal bli en seks hefters miniserie og forteller historien forut for at The Sandman blir tatt til fange av magikeren Roderick Burgess og hans påfølgende 72 år lange fangenskap. Selvfølgelig skrevet av den unike Neil Gaiman og tegneserieartisten er den fantastiske J H Williams III (noen eksempler på hva han har gjort tidligere er: Son of Superman med Howard Chaykin og David Tischman, Desolation Jones med Warren Ellis og serien Promethea med Alan Moore). En samlet utgave av The Sandman Overture blir vel ikke å få tak i før utpå høsten 2014.
En nyhet av det mer tristere slaget er at både Fables og spin-offen Fairest går inn tidlig i 2015. Fables avsluttes med sitt nr. 150 og en kan si at det alltid er best å gi seg mens en er på høyden, men det vil virkelig bli et savn. Fairest derimot har ikke helt klart å leve opp til det å bli sammenlignet med Fables og der kan en ta farvel med et litt mindre tungt hjerte. Noe som også gjorde at kanselleringen av Jack of Fables ikke ga meg nevneverdige traumer. Det det er lov å håpe er at Bill Willingham da får tid til å fortsette sin serie Coventry, hvor han både tegnet og skrev, som kom med tre nummer på Fantagraphics i 1996-97. Andre vil vel kanskje håpe at han gjenoppliver sin første suksess, The Elementals. Det mest sannsynlige er vel at han vil ta det litt mer med ro. Det er ikke mer enn tre år til hans seksti års dag.

Ingen kommentarer: