søndag 7. desember 2008

Joe Kubert`s Tarzan


Når jeg var sånn ca 7 år stod jeg inne på Bruns bokhandel i Trondheim. Jeg var der sammen med min mor, som skulle finne nye kriminalromaner på engelsk. Jeg kjedet meg ganske katastrofalt inntil jeg så noe i en bokhylle. En stor innbundet hvit bok med et bilde av Tarzan og noen av mennneskeapene på forsiden. Gledesstrålende tok jeg boken med bort til min mor og fikk straks beskjed om at noe så dyrt kunne jeg ønske meg til jul. Siden dette var mitt i sommerferien og jeg hadde en gullfisks kort/langtidsminne fikk jeg noe helt annet den julen. Boken, fant jeg senere ut, var tegnet av Joe Kubert(Joe Kubert School of Cartoon and Graphic Art).

Hans tegninger dukket jevnlig opp i de vanlige Tarzan-bladene på syttitallet. Denne boken var en komplett gjenfortelling av hvordan Tarzan ble Tarzan. Ved siden av Hal Foster (Prins Valiant), Burne Hogarth og Russ Manning (Magnus Robotdreper, Star Wars bl.a.) er Joe Kubert den fremste tegneren av Tarzan. Grunnen til at jeg nevner dette er at biblioteket nå har fått Joe Kubert`s samlede Tarzan-serier utgitt i tre bind på Dark Horse comics. Tegneseriehistorie, Joe Kubert`s geniale tegninger og en usedvanlig høy mimrefaktor bør gjøre dette til nødvendig lesning for de aller fleste.

1 kommentar:

Mathilda og Theodor sa...

Endelig har du fått blogg, Lars! Denne gleder jeg meg til å følge med på!!! :-) Mange klemmer fra Ingvild