lørdag 22. januar 2011
Før man fikk myke menn
Darwyn Cooke debutere som tegneserietegner i DC Comics` New Talent Showcase nr. 19 i 1985. På denne tiden var Showcase et sted for nye tegneserieskapere å få vist seg frem. Bjørn Ousland(Pesta, Hellitern og Halvlitern m.m.) ble også trykket her i 1985 med serien A Piece of Cake. Cooke så mulighetene for å livnære seg som serieskaper som så dårlig at han i stedet tok jobber som grafisk designer og art director i sitt hjemlige Canada. I 2000 vendte han tilbake til tegneserier med det enkeltstående heftet Batman : Ego. Fremover jobbet han med tegneserier og tegnefilm, bl.a. Batman : The Animated Series. I 2004 laget han den seks-hefters miniserien DC : The New Frontier som ble en stor suksess, som jeg først må få lest før jeg kan skrive noe om den, og i 2005 startet han en ny serie med Will Eisner`s The Spirit. Så i 2009 kom den første tegneserieversjonen av en Richard Stark`s bøker ut og dette var ment å være den første av fire tegneserieadapsjoner av titler fra denne serien. Tittelen var Parker : The Outfit. Egentlig skrevet av Donald E Westlake (1933-2008) og som brukte pseudonymet Stark bare i forbindelse med Parker-bøkene. Westlake har skrevet en rekke thrillere, men jeg har på følelsen av at han ikke er altfor godt kjent her hjemme. The Hunter/The Outfit er den første i serien om Parker og har blitt filmatisert hele tre ganger. Point Blank fra 1967 med Lee Marvin, Ringo Lam`s Full Contact fra 1993 med Chow-Yun Fat og Payback fra 1999 med Mel Gibson. Historien starter med at vår hovedperson krysser Hudsonbroen inn til New York. Året er 1962 og Parker har krysset hele kontinentet for å få sin hevn på mannen som forrådte ham og hans egen kone som var medskyldig i det hele. Det hele startet med et ran året før og hvor i etterkant Parker ble skutt og etterlatt som død av sin partner. Ran er noe Parker har livnært seg av de siste tyve årene. Et par om året og ellers tilbringe tilværelsen i forskjellige byer og på luksuriøse hoteller. Disse forbrytelsene ble ikke planlagt for å ta hensyn til å unngå tap av menneskeliv. Når han tar opp jakten på denne Mal Resnick, og de pengene han skylder Parker, har denne rukket å gjenoppta sine kontakter med mafiaen, her kalt the Outfit, og Parker kommer da også i konflikt med denne. Et av Parker`s kjennetegn er hans store hender og han tar disse flittig i bruk for å nå målet. For å sammenligne med Payback`s vakkert fotograferte sadistiske vold er volden i Cooke`s The Hunter skildret brutal, kontant og uten formildende omstendigheter. Tegningene i denne boken er preget av den stilen Paul Dini/Bruce Timm utvilket for Batman-serien, men jeg vil også si at den kan være preget av en annen canadier, Michael Cherkas(Silent Invasion, The New Frontier). At den også har en utpreget sans for det grafiske uttrykket som kjennetegner flere og flere av denne typen utgivelser/grafiske romaner. Cooke har også lagt ned et enormt arbeid med å skildre denne tidsepoken så korrekt som mulig og lykkes. Historien er virkelig av den hardkokte sorten og Parker langt over grensen til det uspiselige. Allikevel er det en meget velskrevet historie en leser og det blir til at en ender opp med å heie stille på denne morderiske anti-helten.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar