mandag 30. januar 2012

Hva jeg har lest siden sist (1)

Det var dette med å skrive regelmessige innlegg og hvor jeg var flinkere før. Det er ikke så nøye så lenge en ikke har tiden til å si noe fornuftig. Ikke det at jeg har formidlet noe av virkelig interesse tidligere. Det jeg har gjort siden sist er å ha lest noen nye og noen ikke fullt så nye serier. Den første er bok nr. 16 i Bill Willingham`s Fables. Fables: Super Team er den første samlingen hvor jeg synes Willingham skuffer litt. Det jeg og vet er at med fortsettelsen tar det seg voldsomt opp. Og det er ikke annet å vente når en serie har passert 100 utgivelser at det ikke skulle komme historier som ikke helt holder mål. Misforstå meg riktig, det var ikke dårlig, bare ikke helt opp til den vanlige standarden Willingham har satt.
Vertigo Resurrected er en brillefin ide. Det at en tar miniserier som enten ikke solgte eller som nå er vanskelige å få tak i og utgir dem i hundresiders hefter til en billig penge er sånn at en blir glad i hele seg. Hvis de nå bare kunne få ut fingeren og utgi Grant Morrison og Steve Yeowell`s Sebastian O. De to siste utgivelsene inneholder Sgt. Rock: Between Hell and a Hard Place. Skrevet Brian Azzarello og tegnet av en skaperne av figuren Joe Kubert. Opprinnelig utgitt som en grafisk roman i 2003. Dette er en mye mørkere utgave av Sgt. Rock enn den Andy Partridge og XTC synger om i Sgt. Rock (is going to help me). Azzarello er en glimrende tegneserieforfatter, men dette blir for mørkt og kynisk og slutten er latterlig dårlig. Kubert derimot gjør som vanlig ingenting feil og som bonus får en noen helt tidlige historier med vår helt fra bladet Our Army at War også disse tegnet av Kubert og fra helt tidlig 60-tall. Første gangen jeg leste om Sergeant Rock og Easy Company var i Lynvingen nr. 8 1979, og hvis jeg husker rett var det en historie fra The Brave and the Bold, tegnet av en av de store Batman tegnerne Jim Aparo. I fortreffelig svarthvitt og jeg husker ennå gleden jeg hadde av å lese det.

Ingen kommentarer: