mandag 9. januar 2012

Ser ingen god grunn til ikke å fortsette

Hvis en er depressiv av legning og så er nedfor vil det si at en egentlig føler seg ganske bra. Hvis en befinner seg på gølvet tråkket av de intellektuelle plattfotede og en selv har platåsko vil det gjøre en forskjell. Kunne det være at allmuens ønsker om noe bedre er noe jeg ser ned på. Er dette et innlegg om tegneserier eller et patetisk forsøk på å rettferdiggjøre min egen begynnende megalomania. Hvem bryr seg utenom meg? Nå er i jeg i min villfarelse ikke så interessert i akkurat det svaret og derfor var det om å gjøre og skifte tema. Jeg har lest om igjen en del av seriene skrevet av Warren Ellis. Bare for å nevne dette gølvet igjen, hvis jeg skulle være bonevoksen så har Ellis klatret med en medbrakt stige til etasjer ovenfor. Jeg har nevnt Planetary tidligere og denne serien blir definitivt ikke dårligere av å bli lest flere ganger. Forrige innlegg nevnte jeg Moore`s The League of Extraordinary Gentlemen, men Ellis` ide om arkeologene i Planetary, og seg selv, som blir gitt muligheten til og utforske de siste 150 års populærkultur er bare hinsides genial. Og det at John Cassaday var tegneren gjør det om mulig enda bedre. Global Frequency var en 12 hefters maxiserie og hvor hvert hefte hadde forskjellige tegnere. Igjen har jeg nevnt dette før, men det er slik at når en har så lite lesestoff som meg så må en lese ting om igjen. Det mest lattervekkende med denne serien er at handlingen i et av heftene blir lagt til Norge og hvor det norskeste av alt blir nevnt. Hva det er? Kirkebranner og Black Metal. Og Ellis sitt forsøk på å komme opp med norske etternavn(Stavbursik?). For øvrig ble dette heftet tegnet av en mine definitive favoritter Jon J Muth(Bl.a. The Sandman, Moonshadow, The Mystery Play og M). Noe av det beste med denne serien er at Ellis har lovt å skrive en oppfølger. Til slutt bare å nevne Ocean. Tegnet av Chris Sprouse og Karl Story og utgitt originalt som en 6 hefters miniserie i 2004. En science fiction thriller hvor mesteparten av handlingen foregår i bane rundt Europa, som igjen går i et ellipseformet(?) omløp rundt Jupiter og ble oppdaget av Galileo Galilei i 1610. Mer om denne serien her. Så var det bare å nevne at biblioteket endelig har fått inn Ellis` kultroman Crooked Little Vein og at et av mine få nyttårsforsett er å få lest denne.

Ingen kommentarer: