onsdag 12. mai 2010

En annerledes månelanding

For å spe på, den allerede anselige, lønnen jeg får fra Stavanger Bibliotek, i dag er det for øvrig lønningsdag så etter jobb er det rett hjem til pengebingen, er jeg med å arrangere pubquiz hver tirsdag. Jeg er som masochisten i vitsen som hyler til sadisten : Slå meg, slå meg og får et avslappet svar tilbake : Nei. Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg har forsøkt meg på tegneserierelaterte spørsmål i denne quizen. Det eneste det har avstedkommet er å belyse hvilken bunnløs uvitenhet som råder blant de jevne borgere når det kommer til dette emnet. Et svar kan jo være at deltagerne på akkurat denne quizen ikke er så skarpe, men det er vel heller slik at tegneserier ennå er uinteressante for flertallet. Så var det å komme opp med et nytt eksempel på at tegneserier er den niende kunstarten. Muligens at dette ikke er det beste, men Warren Ellis` 6 hefters miniserie, Ocean, er i hvert fall en av hans bedre serier. Handlingen er lagt et sekel inn i fremtiden. Helten, Nathan Kane, er våpeninspektør for F.N. og blir sendt til en romstasjon i bane rundt Jupiters måne Europa. Dette fordi man har funnet grunnen til hvorfor asteroidebeltet mellom jorden og Mars er der det er. Og videre forklaringen på hvorfor Mars er mindre enn jorden når den logisk sett skulle vært større. Det hele skyldes en rase som eksisterte før våre forfedre hadde tenkt tanken om å gå på to bein. Deres borgerkrig påførte Mars disse skadene og det håndfaste beviset på deres eksistens har en funnet nede på Europa. Satellitten er eid av det internasjonale(interplanetære ?) selskapet Doors og det er aldri en god ting når det gjelder fremmed og ny ødeleggelsesteknologi. Denne serien kom i 2004 og er senere samlet i en utgave. Tegneren er den meget dyktige Chris Sprouse (så vidt nevnt tidligere) og kjent fra serier som Tom Strong og Supreme og har også tegnet episode 8 i Ellis` Global Frequency (også nevnt tidligere). Med seg som rentegner på denne episoden og på Ocean var Karl Story. Story har i en årrekke vært en av de mest brukte rentegnerne hos de større amerikanske forlagene. Han er også tidligere medlem av Atlanta baserte http://www.gaijinstudios.com/ . Dette er en intelligent, spennende og ikke minst underholdene science fiction serie en bør få med seg.

Ingen kommentarer: