lørdag 15. mai 2010

Alle manns venn

Jeg har skrevet en del om svenske serieskapere, et par, tre norske, en finsk, Sami Makkonen, og en dansk, Peter Madsen. Jeg har bare så vidt nevnt to av mine største skandinaviske favoritter. Derfor skal jeg i dag skrive litt om Teddy Kristiansen. Han er født i 1964 og før han debuterte som tegneserietegner jobbet han innen tegnefilmproduksjon. Debuten var enestående i den forstand at han illustrerte den første Supermanhistorien ikke laget av DC i USA. Den hadde tittelen Supermann og Fredsbomben og kom i 1990 på Semic. Forfatteren var Niels Søndergaard og han har også skrevet manuset til albumet Dimensjonsdetektiven : 1. Mai mysteriet som kom på norsk i 1993. Hvis en skal se på det ferdige resultatet er det så dårlig at det skulle vært grunn god nok for Kristiansen til aldri å tegne en tegneserie igjen. Heldigvis gjorde han det. Når Matt Wagner`s geniale serie Grendel kom til nr. 40 i 1990 gikk forlaget, Comico, konkurs. Han tok med seg serien Dark Horse og i 1992 kom heftene 41-50 med tittelen War Child. I 1993 kom den første miniserien i en serie av miniserier som fikk navnet Grendel Tales. Den var skrevet av James Robinson og hadde navnet Four Devils, One Hell. Tegneren var Kristiansen og han hadde gjennomgått en transformasjon. Borte var det tragisk talentløse og tilbake var en tegner i verdenseliten. Jeg skal ikke skrive noeom selve serien. Det skal jeg spare til en annen gang, men hvis en kommer over denne samlingen, KJØP eller i det minste LES den!! Samme Wagner pustet liv i den gamle figuren The Sandman (hadde sin debut i Adventure Comics nr. 40, 1939) og serien fikk tittelen The Sandman Mystery Theatre. Det kom i alt 70 hefter i denne serien i perioden 1993-99. Litt ute i serien fikk Wagner hjelp til skrivingen av Steven T Seagle og han overtok etter en god stund hele forfatteransvaret. Denne Sandman figuren er den samme som Gaiman brukte som utgangspunkt for sin serie og da var det naturlig å la Morpheus og Wesley Dodds møtes. Så skjer da i det enkeltstående heftet, Sandman Midnight Theatre, i Prestige format og utgitt i1995. Skrevet i et samarbeid mellom Wagner og Gaiman og tegnet/malt? Av Kristiansen. Siden handlingen foregår på 30-tallet er Morpheus fremdeles innesperret og Dodds må ta turen for å oppklare et mysterium i Storbritannia og havner til slutt på godset til Roderick Burgess, og sekten hans, hvor Morpheus holdes fanget. Et møte er uungåelig og som jeg husker det ble det litt av antiklimaks. Dette er ingen av de to forfatternes mest inspirerte verk og det eneste virkelig godkjente er Kristiansens illustrasjoner. Og her ender 1. del og del 2 kommer en gang etter syttandes mai.

3 kommentarer:

Jo sa...

Superman og Fredsbomben het "Supermann i Norge" når den ble utgitt her til lands, siden Oslo var en av de fem(?) europeiske hovedstedene Supermann var innom i denne historien. Vi var ikke de eneste som var like navlebeskuende; i Sverige het albumet "Stålmannen i Stockholm". Hvis man ikke er spesielt interessert er det liten grunn til å lete etter denne ungdomssynden til Teddy Kristiansen.

Dimensjonsdetektiven er langt mer vellykket. I Danmark har det kommet tre album i denne serien som jeg synes holder god europeisk album-standard. Søndergaard har har også skrevet albumet Krononautens påske som handler om tidsreiser og dermed er tematisk beslektet med Dimensjonsdetektiven.

l.g. sa...

Jeg tror jeg kjøpte mitt eks. veldig godt brukt for en tier og selv det var for mye. Det ene albumet med Dimensjonsdetektiven kjøpte jeg når det kom og synes å huske at jeg likte det sånn rimelig passe. Bra til å være dansk ?

Jo sa...

Bra til å være dansk er kanskje en god beskrivelse av Dimensjonsdetektiven. I motsetning til en del andre forsøk på å lage klassiske europeiske albumserier synes jeg den holder mål både i manus og tegninger.
Den når allikevel ikke opp til de beste danske albumseriene som Valhall og Nofret, som holder et nivå som det vel bare er Jason som kan vise til her hjemme (litt avhengig av hva man legger i begrepet klassiske europeiske album).