søndag 2. mai 2010

Nå har også jeg lest ….

Stephenie Meyer og hennes Twilight-serie er noe jeg har avfeid som oppskrytt, ungpike kjønnsløst og en nesten mormonsk variasjon av vampyrlegendene. Det er greit å holde fordommene ved like. Nå har jeg ikke lest bøkene, men 1. del av mangwa utgaven av den første boken. Og det er kanskje det utslagsgivende ? Vedkommende som har adaptert boken og tegnet serien er Young Kim (fornavnet var kanskje en av grunnene til at hun fikk jobben ?). Det som er soleklart er at Kim gjør en overbevisende jobb og at selv med den stiliserte tegnestilen så er jeg virkelig imponert. Så var det historien. Isabella, presenterer seg selv som Bella, flytter fra Phoenix, Arizona til småbyen Forks i staten Washington. Dette fordi hennes mor gifter seg på nytt og at hennes far er sheriff i Forks. Og med dette begynner historien om en 16 år gammel pikes forsøk på å finne seg til rette i en ny by. Hun blir fascinert av den mystiske og dermed kuleste klikken på skolen. Representert ved Edward Cullen. En av de mange adoptivbarnene til den mer enn anerkjente kirurgen Dr Cullen. Når en på forhånd vet at det dreier seg om vampyrer kommer ikke resten av historien som det mest nyskapende en kan tenke seg. Bare for å legge inn en tvist treffer Bella senere i historien Jacob Black. Han er medlem av indianerstammen Quileutene, som visstnok nedstammer fra varulver. Varulver er igjen vampyrers naturlige fiender. Og plotet tilspisser seg. Når en ser bort fra at historien kanskje ikke er den mest originale, så er Kims tegninger utrolig bra. Hun har komprimert teksten ned til det essensielle og det må sies å være et soleklart pluss. Og det en sitter igjen med er en alternativ oppveksthistorie. En historie jeg ikke helt kan relatere til, mest p.g.a. av kjønnsforskjeller, det amerikanske skolesystemet og disse larger than life følelsene hovedpersonene er besatt av. Allikevel må jeg konkludere med det at hvis en skal lese Stephenie Meyer fungerer det best med litt hjelp fra Sør-Korea.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så utrolig kult! Hvor får jeg kjøpt denne?

Lars Gundersen sa...

I de fleste bokhandlere eller tegneseriebutikker. Biblioteket kjøpte sin via Capris.no og Amazon.co.uk har den også. Full tittel er Twilight:Volume 1:The Graphic Novel og er utgitt på Atom Press.