mandag 17. desember 2012

Noe som kunne ha blitt en oppsummering av 2012 (1)

Dette er noen av de seriene jeg husker å ha lest i 2012 og som gjorde inntrykk. De er ikke rangert siden de alle er mer enn verdt å lese og det at jeg kom på dem ved hjelp av innfallsmetoden. Det er helt klart serier jeg har glemt å ta med her og ikke alle disse seriene kom nødvendigvis ut i 2012, men det var vitterlig det året jeg leste dem.
Mark Waid er en forfatter jeg har lest lite av og det jeg har lest var ikke alltid like bra. Miniserien Kingdom Come, sammen med Alex Ross, var på mange måter en skuffelse og når han overtok Justice League of America etter Grant Morrison en definitiv nedtur. Da er det litt greit å konstatere at Waid synes å ha fått en ny vår. Både med seriene han skriver for Boom! Studios og de seriene han skriver for Marvel Comics. En av dem er Daredevil og det er det eneste månedlige heftet fra Marvel jeg noensinne har abonnert på. Og jeg ga opp Marvel for tiår siden. Så bra er det faktisk!
Jeg har sansen for Greg Rucka. Jeg har vel skrevet om flere av hans serier. Batwoman: Elegy er noe av det bedre Batman-relaterte jeg har lest på lenge. Rucka skriver en knakende god historie og J H Williams III tegninger er ubeskrivelig bra. Denne andre utgaven av Batwoman dukket første gangen opp i den 52 hefters maxi-serien 52 og ble skapt av forfatterne Morrison, Waid, Geoff Johns og Rucka. For at hun skal være mer moderne sammensatt enn de tradisjonelle superheltinnene er hun bl.a. jødisk og lesbisk. Og gitt navnet Kathy Kane. For øvrig er det nå Williams III som er forfatter av den månedlige tittelen.
Yslaires The Sky over Louvre har jeg skrevet om før og allikevel kan den ikke nevnes for ofte. Et innblikk i de første franske revolusjoneres tenkemåte, filosofi, kunstsyn og hvordan veien til helvete er brolagt med fagre løfter. Og så bare kort nevne de andre seriene til Yslaire: Sambre (bare 1-4), From Cloud 99 (1-2), Himmelen over Bruxelles (1-2).
Yakuza Moon er den selvbiografiske historien til Shoko Tendo som vokser opp i et hjem hvor faren har en ledende stilling innen Yakuzaen. Alt går til helvete når faren blir satt i fengsel når Tendo bare er 6 år. Når han så kommer ut igjen lar han seg forvandle til et forfyllet svin. Tendo har da en far som mishandler henne og en omverden som ser behovet for å gjøre henne så liten som mulig. Hun blir dratt mot det kriminelle, rømmer hjemmefra og for å gjøre det hele komplett så begynner hun med stoff. Dette kan kanskje høres i overkant mye ut, men historien er fortalt usentimentalt og gir innsyn i en del av japansk tilværelse de færreste kjenner.
Når det kommer til denne siste samlingen av Planetary, så husker jeg ikke om det var i år jeg leste den første gang. Vannari, denne serien er så bra at alle burde lese den. Her er de tre medlemmene i Planetary menneskehetens forkjempere og skal prøve å overvinne dette verdensdominerende vrengebildet av The Fantastic Four (slik de kanskje skulle vært hadde ikke Kirby og Lee valgt å være så naive). Og John Cassaday gjør for Planetary, hva Williams III gjorde for Batwoman og Alan Moore`s Promethea. En av de beste seriene noensinne!!

Mark Waid/Peter Krause: Daredevil

Greg Rucka/J. H. Williams III: Batwoman: Elegy

Jean-Claude Carriere/Bernar Yslaire: The Sky Over the Louvre

Shoko Tendo/Michiru Morikawa: Yakuza Moon

Warren Ellis/ John Cassaday: Planetary: Spacetime Archeology

Ingen kommentarer: