lørdag 4. mai 2013

Innlegg nr. 775

I dag, lørdag fjerde mai, er det Free Comic Book Day og jeg har allerede vært på Outland (klarte å mase meg inn fem minutter før åpningstiden) og grabbet til meg så mange av heftene jeg bare kunne. Og i motsetning til tidligere år var det en god del interessante titler. Det får jeg komme tilbake til etter at jeg har fått lest dem. Siden butikken har flyttet inn i nye lokaler og alle varer hadde 20 % avslag kjøpte jeg også bok nr.1 i Brian Wood`s nye serie på Dark Horse Comics, The Massive. Bare for ikke virke altfor grisk.
Så noe litt annerledes. Jeff Lemire har jeg nevnt i flere tidligere innlegg og jevnt over er jeg overmåte imponert. Ikke så mye med de seriene han skriver for DC 52. Dette dreier seg om Animal Man, Frankenstein, Agent of S.H.A.D.E. (gått inn etter 16 hefter), Justice League Dark og det første nummeret av Constantine. Nå har jeg bare lest de to siste seriene så det kan jo være grunn til å betvile min rett til å uttale meg om kvaliteten på disse to andre, næh.
Nå har han også avsluttet Sweet Tooth, men siste samling kommer ikke før i juni. Så var det mens han ennå skrev og tegnet Sweet Tooth at han startet med dette prosjektet. The Underwater Welder (Top Shelf 2012) må være den minst fengende tittelen på en serie jeg noensinne har hørt om og som jeg fremdeles hadde hatt lyst å lese. Vel, tittelen gir oss yrket til hovedpersonen Jack Joseph og indikerer at en del av handlingen har noe med vann å gjøre. Jack er gift og hun har akkurat gått inn i siste måned av svangerskapet når historien starter. De bor i en liten canadisk landsby ved havet og Jack jobber som dykker på en flyterigg.
 Det er under et av disse dykkene at Jack plutselig begynner å høre stemmer og på havbunnen ser han sin fars gamle lommeur. Han blir hentet opp igjen og får beskjed om at dette bare var et illebefinnende. Han blir satt på land og det er noe hans kone er godt fornøyd med. Hadde det bare ikke vært for alle disse nye og ubesvarte spørsmålene. Noe ubestemt driver ham til igjen å søke svar der nede i dypet og det er etter dette at alt forandres. Dette er en historie om hvordan barndommens tap former oss som voksne, om det at en ønsker ikke alltid var det en ville ha og at kjærlighet ikke egentlig er så verst. Denne historien er nok en av de Jeff Lemire har skapt og som en bare må lese.

Ingen kommentarer: