tirsdag 16. desember 2014

Så var det nevnt

Sist jeg nevnte Chuck Dixon og David Wenzel`s tegneserieadapsjon av J.R.R. Tolkien`s The Hobbit var tilbake i februar 2009. Da var det ennå Guillermo del Toro som skulle regissere filmatiseringen av boken, som siden ble til tre. Og av de tre hadde den siste premiere i forrige uke. Den skal jeg ikke se før den kommer på DVD en gang våren 2015. Men jeg har jo sett de to første og noen bør nå gi Peter Jackson en dictionary hvor ordet hubris er klart markert og understreket. Hans tilføyelser har ikke gjort historien noe bedre.
Da er det bedre at en forholder seg til historien, slik Dixon gjorde, som er blitt lest kontinuerlig siden utgivelsen i 1937. Det finnes ting i Hobbiten jeg kunne tenke meg å vite mer om, men skulle noen kunnet fortelle meg det burde det være en mye skarpere kniv enn Jackson og hans medhjelpere. Så tilbake til tegneserie versjonen. Wenzel er en uhyre dyktig tegner, men hans forestilling av Hobbiten går ikke helt overens med min. Jeg synes det ser litt tantete og gammeldags ut. Men med mindre heseblesende action enn filmene og helt blottet for denne latterlige gruppen med super orker og ulvene deres.
Så boken er å foretrekke, fulgt av tegneserien og så blir det slik at ingen av de fire filmatiseringene er spesielt vellykkede. Det er allikevel to ting Jackson har lykkes med. Først det at han har filmet dem i det vakreste landet jeg aldri kommer til å besøke og Smaug var glimrende!

Ingen kommentarer: