lørdag 5. mai 2012

Bare for å ha nevnt det (3)

Kommer kynisme som en følge av at en blir eldre og mer misfornøyd. Hva vet vel jeg annet enn at jeg er mye eldre enn jeg husker å være og sjeldnere ser regnbuen som lokker i det fjerne. Da er antologi-serien Flight noe av det beste som har skjedd. Jeg synes å huske at jeg har nevnt den før og den jeg har lest nå er åttende og siste bok i serien. Av en eller annen grunn kommer det ikke flere utgivelser. Det en allikevel får er 280 sider med en kreativ vitamininnsprøytning, et barnlig overskudd og historier som imponerer hinsides når det kommer til tekst, illustrasjon og variasjon.

Det er sjelden jeg smiler mer enn et øyeblikk om gangen, men her satt jeg og leste med et fåret smil i langt over en time. Hvorfor en hver tegneserieinteressert ikke har oppdaget disse samlingene er forbausende. Det som ergrer meg grønn er at jeg ikke har kjøpt alle 8 selv. Og det at bidragsyterne ennå har fått bli såpass anonyme. Hovedmannen bak denne antologien er Kazu Kibuishi som er redaktør, bidragsyter og har tegnet/malt alle forsidene. Han stod også bak Flight Explorer som kom for noen få år siden. Utenom dette gir han ut sin egen sereie Amulet. Det blir ikke helt rettferdig, men skulle jeg trekke frem noen som virkelig utmerket seg må det bli:

Kostas Kiriakakis: Encore

Cory Godbey: The Clockmaker`s Daughter

Jason Caffoe: Echoes

Dermot Walshe: Rematch

Og jeg har ikke tenkt å si noe om noen av dem. Det får hver enkelt finne ut av selv.

Ingen kommentarer: