onsdag 16. mai 2012

Kan det være at jeg har nevnt dette før (amalgamets forbannelse) 1

Ikke fordi det er så mange som vil finne dette interessant, men jeg velger å nevne det allikevel. Om ikke annet enn fordi jeg kan! 1989 var et av de årene jeg gjerne skulle vært foruten eller å ha kunnet fortrenge grundigere. Nå lar ingen av de to alternativene seg gjennomføre. Og så var det noe positivt som skjedde det året. En av dem var Tim Burton`s første filmatisering av Batman. Jeg så den filmen fem ganger på kino og sjette hadde jeg med en date. Derfor sier det seg selv at jeg falt i søvn, for så å snorke høylytt og så bli innstendig bedt om å gå av mitt følge. Kan det bli mer romantisk. Det var storveis å se Batman i en setting skapt av Anton Furst (1944-1991) og hvor Burton nesten holdt seg trofast til forhistorien. Soundtracket til Prince gjorde ingenting verre. Da ble den viktigste innsigelsen at Jack Nicholson var ikke The Joker, bare en mer outrert utgave av Jack Nicholson.

Nå husker jeg heller ikke hvor mange ganger jeg har nevnt dette før, men dette året ble Legends of the dark Knight lansert og jeg kjøpte det første nummeret på Tronsmo. LotDK var tenkt som en frittstående del av Batman universet og hvor historiene skulle være enten miniserier eller One-Shots. Det skulle også være forskjellige tegnere og forfattere bak disse historiene. Og de eneste gangene LotDK kom i kontakt med de andre titlene var på slutten av den evigvarende crossoveren Knightfall og avslutningen Knightsend. Og nummer 27 som var del to i Destroyer og hvor de to andre delene ble gitt ut i Detective Comics og Batman. Da snakker vi om de første 104 heftene jeg rakk å lese. En annen inspirasjonskilde var selvfølgelig Batman: Year One og en god del av historiene som ble fortalt var fra Batman`s helt tidlige karriere.

De første fem heftene er skrevet av Denny O`Neil, som har gjort mer for amerikanske superserier enn nesten noen annen og tegnet av Ed Hannigan(var med å skape Marvel`s Cloak & Dagger og ga ut miniserien Skull & Bones på DC og utgitt i Magnum 9-11 1993 som Dødsengelen). Her starter historien før Bruce Wayne har tatt i bruk Batman drakten. Han er i Alaska på jakt etter en rømt morder, forulykker og blir tatt vare på av vennligsinnede indianere. De forteller ham deler av sine skapelsesberetninger og i disse spiller flaggermusen en viktig rolle. Wayne reiser tilbake til Gotham og etter en tid er disse fortellingene, og det faktum at flaggermusen i fortellingen viser seg, nok til å overbevise Wayne om at et flaggermuskostyme er det som skal til for å skremme livskiten ut av bad guyene. Denne historien er mye bedre enn jeg fremstiller den her, men en smule pretensiøs er den.

Gothic (6-10) ble skrevet av Grant Morrison og tegnet av Klaus Janson. A match made in heaven og allikevel ender det opp med å bli noe av det svakeste jeg noensinne har lest av Morrison. En rekke drap ryster Gotham. Så dukker det opp en munk overlevd fra middelalderen og som har inngått en pakt med djevelen. For å fullbyrde denne avtalen skal han drepe Gotham`s innbyggere med svartedauen virus tatt vare på siden da. Samtidig er det hendelser fra Bruce Wayne`s barndom som spiller en viktig rolle. Dette er bare latterlig dårlig og tegningene til Janson er usedvanlig dvaske.


Om Shaman ikke var noen høydare, og Gothic en katastrofe, ble Prey (11-15) den første i en senere lang rekke glimrende Batman fortellinger i LotDK. Her møter Batman psykiateren Hugo Strange for første gang. Strange var for øvrig den første superskurken Batman møtte tilbake i februarnummeret av Batman i 1940. Strange starter en offentlig svertekampanje mot Batman og samtidig dukker en ny og uhyre mer voldelig vigilante opp. Dette nesten umuliggjør å gjøre de oppgavene Wayne/Batman har satt seg fore å løse. Catwoman dukker og opp og Doug Moench klarer å gjøre denne historien til en thriller med både tilstrekkelig action og med en sylskarp psykologisk vinkling. Paul Gulacy er en mine tidlige helter og han skal jeg vie minste et eget innlegg. Moench har jeg vel så vidt nevnt i innlegget 31.03. 2010 og omtalen av Moon Knight/Månebaronen og jeg har ikke tenkt å nøye meg med det. Og så skal jeg fortsette gjennomgangen av LotDK senere.

Ingen kommentarer: