tirsdag 15. november 2011

Bare fordi jeg hadde lyst

Siden jeg har slike interessante og travle arbeidsdager så satt jeg i dag og så gjennom en liste av Tradepaperbacks utgitt på Dark Horse Comics. Og plutselig dukker Supermann opp med ikke mindre enn 5 titler. Det er jo litt merkelig når en vet at etter at National Comics, og som senere ble DC, fikk tusket til seg rettighetene til Supermann fra Jerry Siegel og Joe Shuster tilbake i 1938 har de tviholdt på dem. Så var det dette med crossovere. Superman og Spider-Man var først ute i 1976 og DC/Marvel forsøkte å gjenta denne suksessen i 1981. Begge utgitt på norsk. På 90-tallet tødde DC litt opp og lot andre få leke med Superman, deriblant DHC. Sikkert med det i bakhodet at det ville skape mer blest om karakteren og gi nye lesere. Det samme har de gjort med Batman som nå må ha truffet alt som kan krype og gå av andre forlags karakterer. Det kan jeg nevne mer om en annen gang. De to seriene utgitt på norsk er Superman vs. Aliens(1995) utgitt i Gigant nr. 2 2001 og Superman versus The Terminator: Death to the Future(2000) i Gigant nr. 4 2001. Den første er skrevet av Dan jurgens og tegnet av den altfor lite produktive Kevin Nowlan(WildC.A.T.S. og Jack B Quick i Alan Moore`s Tomorrow Stories). Serien i seg selv er fantastisk tegnet og ikke altfor spennende når det kommer til innholdet. Det er i grunnen en stund siden Aliens fungerte som tegneserie. Superman versus The Terminator vet jeg ikke helt om jeg har lest, men det samme gjelder for Terminator som for Aliens at som tegneserier er det minst 20 år siden det kom noe bra. Hvem husker vel ikke den absolutt forferdelige firehefters serien Robocop Versus The Terminator. Skrevet av Frank Miller og tegnet av Walter Simonson og som kom ut i 1992. Det kom ytterligere en crossover i 2002 med Superman og Aliens. Denne var skrevet av den meget produktive Chuck Dixon og tegnet av Jon Bogdanove og Kevin Nowlan. En serie som virkelig er verdt å nevne er Superman/Madman Hullaballo. En serie hvor Michael Allred`s unike karakter Madman(navnet sier vel det meste)/Frank Einstein bytter dimensjon med Supermann. Denne trehefters miniserien er skrevet og tegnet av Allred og jeg kjøpte den når den kom i 1997. Siden denne serien er såpass bra og jeg ikke har nevnt Allred tidligere sparer jeg begge til en senere anledning. Siste serien ut er Elseworlds serien hvor romkapselen med lille Kal El lander i den østafrikanske jungelen og blir som foreldreløs oppdratt av menneskeaper. Lord Greystoke blir en eventyrer og ivaretar flere av de virkelig negative aspektene med det å være britisk adelsmann. Igjen skrevet av Chuck Dixon og tegnet av den for meg ukjente Carlos Meglia. Og da har jeg nevnt disse seriene og neste innlegg vil forhåpentligvis handle om noe interessant.

Ingen kommentarer: