mandag 14. november 2011

War, huh, yeah What is it good for

Jeg vokste opp i hjem hvor far endte opp med å være 41 år og 16 dager i forsvaret og hvor mor både hadde vært og senere igjen ble sivilt ansatt i forsvaret. Dette førte til at jeg som liten var ekstremt opptatt av krig. General Montgomery`s Krigskunstens historie var en av de bøkene jeg leste mest i. Så kom tenårene og Ringenes herre. Frodos forvandling fra wannabe helt til pasifist gjorde et enormt inntrykk og få år senere gikk jeg til det skritt å nekte førstegangstjenesten. Allikevel har jeg beholdt interessen for krig, men med et litt forandret syn på denne definitive måten å løse konflikter på. Da er det både nyttig og nødvendig å få muligheten til å lese Dougie`s War. Skrevet av Rodge Glass og illustrert av Dave Turbitt. En grafisk roman om hvordan det er å komme tilbake til det normale livet etter å ha vært soldat i Afghanistan. Dougie har tilbrakt tjenestetiden sin i Helmand-provinsen, et av de områdene hvor Taliban står sterkest. Han vender tilbake til barndomsbyen Glasgow og blir nødt til å flytte inn i sin søsters leilighet. Til å begynne med går alt godt og det er mye å ta igjen. Så begynner festingen å ta overhånd og marerittene begynner å innhente ham. Det det er snakk om er posttraumatisk stress og det driver Dougie dithen at han mer og mer innser at han skulle vært en av de falne. De nærmeste gjør et forsøk på å hjelpe, men uten et offentlig støtteapparat eller forståelse for hva problemene er blir det forgjeves. Dette er en glimrende serie fordi den er godt skrevet, fantastisk illustrert og til de grader aktuell. Når det kommer til tegningene veksler de mellom å være i svarthvitt eller rødt og hvitt. Det samme gjelder tekstingen og om det det blir snakket eller en får innblikk i Dougie`s tanker. Siste halvpart av boken inneholder bakgrunnsstoff fra Afghanistan, Rudyard Kipling`s dikt Tommy og en lang artikkel om Pat Mills og hans serie Charley`s War. Jeg ble anbefalt å kjøpe inn Dougie`s War til biblioteket og etter å ha lest den må jeg si at jeg er takknemlig for det.

Ingen kommentarer: