tirsdag 28. oktober 2014

Noe var faktisk bedre før (6)

Jeg har kjøpt en del samlinger/trade paper backs, grafiske romaner, maxi- og miniserier og one shots med Batman i løpet av de siste 25 årene. Den eldste er faktisk på norsk og kom i 1969 med tittelen Lynvingen spesialnummer (68 sider). Videre på norsk kom også deler av Denny O`Neills saga om Ra`s al Ghul, tegnet av den vanvittig begavede Neal Adams, som album i 1979. Jeg har kjøpt og mistet det opptil flere ganger siden. Jeg har kjøpt en samling på engelsk som inkluderer avsnitt ikke tegnet av Adams. En periode abonnerte jeg også på den svenske utgaven av Batman.
Den første miniserien jeg kjøpte var Gerard Jones og Mark Badger`s Batman: Run, Riddler, Run. Den kom i 1992 og tre år senere kjøpte jeg Batman: Jazz av de samme serieskaperne. Ingen av disse har brent seg inn i hukommelsen, men Run, Riddler, Run hadde i hvert litt for seg. Jeg kjøpte tidlig også samlingene The Best Batman Stories Ever Told vol 1 og 2. Dagen jeg kjøpte The Best Joker Stories Ever Told gikk jeg ikke rett hjem, men insisterte på å drikke litt for mye Farris. Ergo endte samlingen øverst i en sølepytt, men selv vannskadet har den en hedersplass i min bokhylle.
Jeg kom inn i en stim og kjøpte, langt fra alt, men mye av det som ble utgitt. Jim Starlin og Bernie Wrightson`s The Cult var en dem. Aldri har bedre tegninger blitt kastet bort på en så inkjevetta historie. I forbindelse med film to og tre i Batman kvartetten kom det en rekke one shots med skurkene i hovedrollene. Ingen av dem enestående, men likevel verdt å lese. Batman stories vol. 2 hadde hovedsakelig historier med The Penguin og Catwoman.



Det kom en rekke andre one shots og miniserier. Batman møtte Spawn, minst en miniserie hvor han møtte predatorene igjen og to hvor han bekjempet Aliens. Punisher, Daredevil og Spider-man kom på besøk fra Marel universet. One shots hvor han traff mer obskure karakterer fra DC universet som Phantom Stranger, The Demon og Deadman.
Han ble politisk engasjert og prøvde å bekjempe bruken av landminer i bl.a. Bosnia. Andrew Vacchs skrev boken Batman: The Ultimate Evil. Den igjen ble adaptert til tegneserie, tegnet av Denys Cowan. Her belyser Vacchs den organiserte utnyttingen av barn som pedofil sex turisme medfører og de forferdelige konsekvensene dette får. Selv i tegneserieverdenen kunne ikke superhelten gjøre stort.

Ingen kommentarer: