tirsdag 17. mars 2015

Hvor jeg kanskje burde vært i bedre kontakt med min feminine side

En av de siste seriene av bibliotekets serier jeg har lest er tegneserieadapsjonen av mor og datter, P.C. og Kristen, Cast`s serie House of Night, House of Night: Legacy. En serie som ikke har gamle menn som meg som målgruppe, men snarere er den mye, mye yngre og av det annet kjønn.
Hvor House of Night er en skole for ikke fullt utvokste vampyrer og vår hovedperson med sitt indianske opphav og det at skolen ligger i Tulsa, Oklahoma. Et sted en kun kan forbinde med vampyrer etter å ha sett filmen eller lest boken La den rette komme inn. Da vet en at vampyrer kan være hvor som helst.
Hovedpersonen er den seksten år gamle Zoey Redbird og hun har nettopp overtatt ledelsen av skolens viktigste søsterskap, The Dark Daughters, fra skolens bølle Aphrodite. For å kunne bli en god leder blir hun gitt fem oppgaver å løse av gudinnen Nyx. Hun er som kjent alle vampyrers gudinne. For å løse disse oppgavene leser hun og venninnene om tidligere tiders vampyrer. Odyssevs og hans Kirke, Kleopatra og salige Olav Kyrre og Frøya. Disse tilbakeblikkene er tegnet av forskjellige tegnere, mens resten av serien er tegnet av den meget begavede Joelle Jones (tegnet bl.a. Matt Wagner`s serie Madame Xanadu). 

Dette er som hvilken som helst amerikansk fortelling fra college, men med denne ene vrien. Det burde ikke være noe jeg tok meg bryet med å lese, men det er skamløst underholdende med sin samling av klisjeer. Og jeg likte jo Young Kims adapsjon av Twilight og Beautiful Creatures-The Manga har jeg ikke rukket å lese, men har sett filmatiseringen. Så jeg vet ikke helt om jeg mener at dette er en serie en må lese, men en kan.

Ingen kommentarer: