fredag 17. april 2015

En anbefaling!! (2)


Sist jeg brukte denne overskriften fikk denne bloggen mer besøk enn på lang tid. Så det er verdt et nytt forsøk, men nå er det ikke det som er den virkelige begrunnelsen.


Snarere det at dette er en aldeles glimrende serie og norsk. Jeg nevnte tidligere at norske serier ikke det jeg er mest oppdatert på og så kunne finne to slike perler på så kort tid er eksepsjonelt. Øivind Lauvdahl og Jens K Styve ga altså i fjor ut KinaTown på Jippi forlag og en burde være dem takknemlig for det.
Det er sommer i et navnløst småsted i Norge og den unge Thomas må klare seg alene mens vennene er på ferie. Foreldrene er skilt og han må altså klare seg med sitt eget selskap og underholder seg selv med leker en lekte før internett og videospill la denne alvorlige demperen på barns kreativitet og fantasi. En av disse er å leke detektiv og hvor han har en gammel brakke som kontor. Her blir han oppsøkt av naboen med en forespørsel om Thomas kan «passe på» kona og datteren mens han er bortreist. Noe han ikke ser noen grunn til å si nei til…..
Rent stilistisk er denne serien praktfull. Skildret nesten uten tekst og med en tegnestil som gir meg assosiasjoner til Rick Geary (sikkert feil fra min side, men ment som et kompliment). Det eneste som kan trekke ned er forsiden som ikke er den mest spennende jeg har sett, men det blir egentlig bare pirk. En bør unne seg å lese den uavhengig!

Ingen kommentarer: