lørdag 11. april 2015

Noe av det jeg har lest siden sist (kort fortalt?) (1)


Etter den kraftanstrengelsen det var å fullføre innlegg nummer 1000 trengte jeg en pause. Eller brukte det som unnskyldning for ikke å skrive noe som helst. Okke som, nå er det tilbake til slik det nå en gang var. Og dette prosjektet jeg har gående om å lese alle de uleste seriene der hjemme nærmer seg ikke fullførelsen.
Og to av grunnene til det var:

Først leste jeg miniserien Grendel Tales: Devil in our midst (Steven Seagle/Paul Grist) om igjen. Hvor arven etter Hunter Rose er det som styrer verden. Handlingen er lagt til en forskningsbase i Antarktis og hovedpersonen er en navnløs Grendel som skylles i land (sist sett i Grendel Tales: Four devils, one Hell av James Robinson og Teddy Kristiansen). Handlingen har lånt en god del av John Carpenter`s The Thing og viser hvorfor Seagle ikke er en av mine favoritter, men Paul Grist`s tegninger gjør mer enn opp for det.

Så fant jeg frem John Mueller`s Oink: Heaven`s Butcher. Har ikke lest denne siden den kom tilbake i 1995. En uvanlig historie hvor illustrasjonene bærer tydelig preg av å være inspirert av Simon Bisley. En annerledes historie om hva himmelen kan være. Et klassedelt samfunn hvor en på bunnen finner disse menneskene som har utseende som griser og er satt til å være røktere og slaktere i himmelens hellige fjøs og slakthus. Og hvor buskapen er i hovedsak griser. Hovedpersonen Oink kommer frem til ar dette ikke er det rettferdigste av paradis og setter seg fore å endre dette.


Videre leste jeg den grafiske romanen Fairest: Fairest in the land skrevet av Bill Willingham og illustrert av en rekke kjente og mer ukjente tegnere (innkjøpt forrige måned og ikke inkludert i forrige telling). Denne kom i 2013 og er pussig nok fortsettelsen på siste nummer i serien Fairest som kom tidligere i år med nummer 33. Om hva som skjer når noen eller noe starter å drepe alle de viktigste kvinnelige karakterene i serien. Som vanlig er Willingham en sann fryd å lese og alle disse forskjellige illustratørene virker ikke veldig forstyrrende når det kommer til handlingen.

Ingen kommentarer: