tirsdag 17. november 2015

Enda flere belgiere

To innlegg nedenfor ramset jeg opp alle tegneserieskaperne som hadde deltatt i hyllesten til Herge. Etter det tok jeg meg i å tenke på andre serieskapere som har latt seg inspirere av Herge og gjort bruk av hans ide om denne klare linjen/ligne claire. Og de jeg kom frem til var alle å finne i bokhyllen der hjemme. Mest fordi dette er album som kom på norsk eller dansk på åttitallet og dermed forsvunnet fra bibliotekenes hyller. Nå kan det hende at min inkludering av noen av disse serieskaperne ikke passer helt inn i definisjonen, men det får så være.

Først ute er belgiske Roger Leloup og hans serie Yoko Tsuno. En av Herges tidligere assistenter skapte serien om denne kvinnelige japanske journalisten i 1970 og det har til nå kommet 26 album (9 av disse på norsk). Serien er en spenningsserie med et stort innslag av science fiction som allikevel aldri tar helt av.
Kaptein Kondor av Autheman og Rosseau har jeg vitterlig skrevet om tidligere og disse skribleriene finner en her.
Belgiske Renaud (Renaud Denauw) har tegnet to albumserier utgitt på og begge skrevet av Jean Dufaux (Tress sammen med Vernal). Det dreier seg om Tress i damer (3 album). En serie om tre underskjønne unge kvinner som kommer i trøbbel og finner løsningene ut av dem. Ikke det mest intellektuelt krevende lesestoffet, men likandes nok.
Så var det serien om Jessica Blandy (4 album og to i X-9 Spesial). Hvor hovedpersonen drar på en psykologisk ballast fra fortiden og har en egen evne til å komme sammen med menn som er virkelig ille for henne. Hennes journalistiske innsikt har altså ingen innvirkning på privatlivet. Psykologiske thrillere kan en kalle disse albumene, men går en inn på nettet nå og ser, virker det som hun har endt opp som mange virkelige menns våte drøm.

Ingen kommentarer: