tirsdag 24. november 2015

Fremtiden og Den lille prinsen

Jeff Lemire er en serieskaper jeg ikke hadde hørt om for en del år siden. Så var det slik at åpenbaringen ble påtvunget meg. Serier som Essex County, Sweet Tooth, The Nobody, The Underwater Welder, Trillium, Constantine, Justice League Dark og mer. En av DC seriene han skrev var Animal Man, som jeg har nesten komplett der hjemme og utsatt å lese. Mest fordi jeg virkelig likte Grant Morrison`s versjon.
Noe av det som gjør Lemire tilnærmet genial er hans evne til å skrive historier som er i overkant sentimentale, men aldri blir mer enn slik det var ment å være. Og med The Descender fortsetter han denne trenden med å være semi-genial. Med seg har han fått tegneren Dustin Nguyen (som i følge wikipedia.org er mer kjent for sitt arbeid innen film og TV som skuespiller).

Resultatet har allikevel blitt strålende. Hvor handlingen er lagt til fjern fremtid. Menneskeheten har dristet seg ut fra sin egen bakgård og har kunnet alliere seg med andre intelligente raser der ute i Melkeveien. Nå er det slik at en av disse ikke er vennligsinnet, de kalles The Harvesters, og nøkkelen til å forstå hvorfor finnes hos androiden Tommy-21. Androiden befinner seg på en måne hvor alt har dreid seg om gruvedrift. Her har han vært gutten Adams lekekamerat og når denne vokste seg til ble Tommy-21 deaktivert. En redningsaksjon blir satt i gang og moroa starter.
Jeg likte ikke Descender like umiddelbart som med Sweet Tooth, men dette er en serie med enormt potensiale. Begge seriene har dette uskyldige barnet som hovedperson. Og hvor de begge ikke kan kalles helt menneskelige. Så etter å ha lest denne første samlingen av denne serien vet jeg en av de tingene jeg ønsker meg til jul.

Ingen kommentarer: