tirsdag 24. november 2015

Kanskje tar de deg, kanskje tar de meg, kanskje tar de......

Jeg har ikke skrevet særlig mye om Robert Kirkman. Dette til tross for at biblioteket har serier som The Astounding Wolf-Man, Battle Pope, Invincible, Marvel Zombies og den ekstremt populære The Walking Dead skrevet av ham. Sistnevnte ga jeg opp å lese. Ikke fordi den var dårlig, men så mye elendighet, i det som må kalles en såpeopera, ble for mye og serien nærmer seg attpåtil hefte nr. 150. Da er det enklere å se tv-serien. En av Kirkman`s nyere serier på biblioteket er Outcast. Her har han fått med seg amerikanske Paul Azaceta (en tegner jeg ikke kjenner til, men som har jobbet sammen forfatterne Peter David og Tom Sniegoski).

Handlingen er lagt til en typisk amerikansk småby. Det eneste som skiller denne ut fra andre må være den store hyppigheten av mennesker som blir besatt av demoner. Hovedpersonen Kyle Barnes har selv førstehånds kjennskap til dette. Da hans mor led av denne plagen når han var yngre. På et vis var han behjelpelig til å drive denne ut av henne. Siden har livet ikke gått slik det skulle for Kyle og han bor nå helt for seg selv. En annen viktig karakter er presten Anderson som flittig driver ut demoner, men innser at han trenger mer hjelp for virkelig å kunne gjøre en forskjell. En tredje viktig person er Kyle`s søster Megan og hennes familie. Og så blir det slik at djevelen kommer på besøk.
Dette er som en forstår en horror-serie og det er noe langsomt snikende over måten Kirkman forteller den på som gjør den mer creepy. Azaceta`s tegninger bare understreker dette og de kan minne litt om David Aja`s (Hawkeye). Allikevel er det noe littuforløst og det kan gjøre med at jeg bare har lest den første samlingen: A darkness surrounds him og ikke har fått med nok av historien. Jeg har nr. 2 liggende og får se hvor denne historien er på vei. Anbefales!!

1 kommentar:

Jo sa...

Jeg har også bare lest 1. samling, og føler nok jeg må lese mer for å få helt tak på serien.
For de som ikke gidder å lese serien, så kommer nå også Outcast som TV-serie. I likhet med The Walking Dead skal den sendes på Fox (premiere i 2016). Jeg regner med at det er suksessen med 1. Kirkman-filmatisering som gjør at akkurat denne serien blir produsert, og det etter såpass kort tid.