tirsdag 15. juni 2010

Mer farger i svarthvitt

Ekslusivt

Et skogstjern
En hvit hest
Invitasjon til
Undervanns rave
Du skal ikke tro at du er noe var en av Aksel Sandemos(å glemme denne s`en var tilnærmet katastrofalt)es befalinger fra Jante. Jeg er forsåvidt enig i den formuleringen. Ikke når det gjelder alle andre, men for min egen del. Det er viktig å vite at noen til enhver er bedre enn en selv, det er dette tingenes iboende faenskap tilsier, og vite at det eneste en kan gjøre er å foreta en tilstrebning m.h.t. forbedring. Jeg er selvfølgelig også en av de som har anlegg for å bli A legend in his own mind. Nå er det vel Farrisen som snakker mest, men jeg vil heller være ydmyk enn fylt av ufortjent hybris(kan man være fylt av fortjent hybris?). Nå tror jeg ikke Alex Toth(1928-2006)hadde problemer med noen av disse problemstillingene ovenfor. Rimelig sikker som han var på at han hadde et stort talent som tegneserietegner og det eneste jeg har lest om ham som person har vært utelukkende positivt. Hans kanskje mest kjente kreasjon er Hanna Barberas tegnefilmfigur Space Ghost. Det er forøvrig en av favorittene til Steve, The Dude, Rude(Nexus). Han har til og med tegnet en serieversjon av denne. For Toth sin del er ikke dette mye å vise til og ikke representativt for hans serieproduksjon. Som nevnt i forrige innlegg om Toth så tegnet han tidlig på 50-tallet Zorro. Jeg har gjort et forsøk på å lese samlingen biblioteket har og konklusjonen blir : Tegningene er fantastiske og historien bærer preg av å være skrevet for seksti år siden. Siden det akkurat nå er så mange bedre serier å lese har jeg valgt å bli ferdig med resten til vinteren en gang. Toth var den første tegnereren av Torpedo `36. Etter to episoder takket han for seg etter å ha gitt uttrykk for at han ikke delte forfatteren, Enrique Abuli Sancez`, nattsvarte humor. En av de virkelig geniale spanske tegneserietegnerne, Jordi Bernet, overtok og resten ble historie. Tiden mellom Zorro og Torpedo kan en godt si at Toth brukte til å briljere. Det finnes de få serieskaperne som virkelig behersker det mediet som er svarthvitt tegneserier. Det er enda færre som kan sies å være nyskapende og gravitere mot det geniale. Noen av disse er Frank Miller, Comes og juvelen i kronen, Hugo Pratt, også er det Alex Toth. Toth(lite brukt tysk etternavn og en variasjon av det tyske ordet Tod-død) kan sies å være en av dem som ga liv til den moderne tegneserien.

Ingen kommentarer: