mandag 21. juni 2010

En påminnelse

Etterord

Til alle de
Som ikke fikk
Oppleve meg
Tja

Den 02.06. for temmelig nøyaktig 70 år siden gjorde en av de mest betydningsfulle seriefigurene, gjennom tidene, sin entre i The Spirit Section. Dette var på 20 sider og inneholdt også seriene Mr. Mystic og Lady Luck. Det er en grunn til at de ikke huskes like godt som The Spirit. Et tegneseriebilag studioet til Will Eisner hadde satt sammen og solgt til en rekke avisers søndagsutgaver. Eisner hadde tidligere vært kompanjonger med Jerry Iger og hadde solgt ham sin del av firmaet for å finansiere dette prosjektet. Det var en suksess og opphørte ikke når Eisner ble innkalt til hæren i 1942. Da ble serien tatt vare på av bla. Lou Fine(hans Peter Schratch avisserie kom så vidt på norsk i Helgenen eller James Bond). Selv har jeg knapt lest noen av disse historiene fra når Eisner var i uniform.
http://www.luckymojo.com/spiritchecklist.html
Både før og etter militærtjenesten både skrev og tegnet Eisner hoveddelen av historiene, selvfølgelig med assistanse og tiden tatt i betraktning uten å kreditere disse. Det var allikevel fra 1945 og frem til siste historie ble publisert 05.10. 1952 at denne serien fikk revolusjonert tegneserieindustrien. Både når det gjaldt forholdet mellom spenning og humor, det tegnemessige, layout og historiefortelling var The Spirit milevis foran konkurrentene på denne tiden. Den eneste jeg kan komme på som sakket minst akterut var Jack Cole og hans Plastic Man.
Selv i dag er det serieskapere som ser seg nødsaget til å ”låne” uforholdsmessig fra Eisner`s serie. Grunnen til at jeg bare skal nevne The Spirit denne gangen er at på norsk har det kommet minst 7 album(norsk tegneserie index) og biblioteket har dem alle. Og de står bare og samler støv. Det er meg helt ubegripelig. Til slutt kort om handlingen, siden jeg skal skrive mer om denne serien siden(jeg skal snart gå gjennom bloggen og se hvor mange ganger jeg har skrevet det). Den unge politimannen Denny Colt blir nesten drept i tjenesten og ikler seg den hemmelige identiteten The Spirit (hatt, hansker og maske) for å kunne bekjempe kriminelle mer effektivt. Hans nærmeste allierte er politimester Dolan. Hans datter Ellen er hans hjertes utkårede. Det eneste problemet med det er at fristerinnene (les : femme fatales) står i kø. De mest kjente av disse er P`Gell og Sand Saref. Hans nemesis er den mystiske The Octopus(jeg har aldri sett hvordan han ser ut og må ta til takke med Samuel L Jackson i Frank Miller`s makkverk av en film) og hans selvoppnevnte assistent er den fargede guttungen Ebony White. Sistnevnte blir en altfor tidstypisk comic relief i en ellers genial serie. Så mer om dette siden……..

Ingen kommentarer: