mandag 8. mars 2010

Hva var det jeg leste i (3)

Eastenders er den eneste såpeserien jeg har tatt meg bryet med å følge mer enn bare sporadisk(jeg har vel ikke sett mer enn et par-tre, kanskje litt mer, hundre episoder av de i alt 3961(pr. 05.03. 2010) som til nå er sendt). Det var noen dårlige måneder rundt tusenårsskiftet hvor TV Norge sendte alle ukens episoder av The Bold and the Beautiful på søndagsettermiddager, men det har jeg nesten fortrengt. Eastenders derimot er jo for en kvalitetsserie å regne, britisk og så er det slik at en aldri blir lei av begivenhetene rundt Albert Square. Si Spencer var en periode en av forfatterne tilknyttet Eastenders og har og jobbet som forfatter for The Bill.Han startet som tegneserieforfatter i det eminente og altfor kortlivede Crisis. Videre jobbet han for Judge Dredd Megazine. I 2004 starter han og den hyppige samarbeidspartneren Dean Ormston serien Books of Magick : Life During Wartime. Denne gangen var Neil Gaiman igjen hyret inn som konsulent, men den eneste forskjellen det utgjorde var at Spencer`s ideer ble om mulig bedre. Så nytenkende var Spencer og Ormston at det ikke kom flere enn 15 hefter av serien. Noe som sier seg selv hvis det blir for originalt. Det kommer også i tillegg at dette var en serie beregnet for et voksnere(?) publikum. En fikk lov å si F-ordet og vise en brystvorte i ny og ne. Det her er problemet mitt starter. Hvordan skal jeg kunne videreformidle en sammenfatning av en historie på drøye 330 sider(noe som vanligvis ikke trenger å være vanskelig) og allikevel klare dette uten at det blir lengre og kjedeligere enn vanlig. Vel, makelig som jeg er av natur skal jeg bare fortelle minimalt om handlingen. En har to utgaver av jorden. På den virkelige utgaven raser en verdensomspennende krig mellom menneskeheten(The Bred) og alvene/Faerie(The Born). Menneskenes øverste guddom er Timothy Hunter og i kampen mot fienden har de fått hjelp av John Constantine og Zatanna(sentral i Gaiman`s Books of Magic). Jordkopien har Timothy skapt som sitt eget tilflukssted og også skapt en kopi av sin tidligere kjæreste Molly. Det han ikke vet er at det han tror er virkeligheten skyldes et hukommelsestap. Og herfra blir handlingen ikke enklere. Sørgelig nok er det bare kommet en samling av denne serien Books of Magick : Life during Wartime og denne samler de 5 første heftene. Si Spencer har ennå ikke rukket å slå igjennom på det amerikanske markedet. Hans neste serie for Vertigo var den glimrende Vinyl Underground, men denne gikk inn etter bare 12 nummer. Her har Vertigo gitt ut 2 samlinger med de 10 første heftene. Og med dette anser jeg meg ferdig med presentasjonen av de forskjellige seriene med Timothy Hunter i hovedrollen.

Ingen kommentarer: