tirsdag 23. mars 2010

It was a dark and stormy night (2)

Her følger den nesten direkte fortsettelsen av forrige innlegg, som igjen hadde flere lesere enn villedede katolikkers facebook gruppe med krav om kanonisering av Judas Iskariot har medlemmer. Så etter å ha lest dette heftet med Fantastiske Fire var jeg faktisk mer imponert enn av de heftene med Edderkoppen jeg hadde lest tidligere. Ergo ble førsteprioritet å få tak i de andre heftene. Etter litt om og mye men lykkes jeg med det. Faktisk har jeg lykkes med å få tak i 43 av de 44 heftene gitt ut på Atlantic, før serien gikk inn med nr. 8 1981. Det ene heftet jeg mangler er nr. 2 1979 og jeg har stått med det i hånden, men da kjøpte jeg det søren meg ikke. Og det er der det blir avslørt at søsknene Sue og Johnnys far er en ufrivillig superskurk.Fra 1981 kom det ikke noen hefter med FF på norsk før Semics Marveluniverset nr 83 og som ble utgitt i 1987. Da var det John Byrne som skrev og tegnet FF. Selv om jeg har et litt anstrengt forhold til herr Byrne må jeg meget motvillig, selv om jeg har slengt med leppa og kastet minst et øyenbryn etter han, innrømme at hans versjon av FF faktisk var mye mer enn bare ålreit. Nå kom det ikke mer enn åtte hefter med FF av de i totalt 223 utgivelsene i Marveluniverset. I 1993 sluttet Semic helt å gi ut superheltserier og dette varte frem til 1999 hvor en igjen begynte å gi Edderkoppen, men som Spider-Man. Tidlig på 2000-tallet ga Seriehuset ut et par hefter. Videre ga Atlantic ut en pocketbok og et album. Semic ga ut en pocketbok i svarthvitt og disse tre utgivelsene inneholdt klassiske Kirby-serier. Og Se Bladene ga ut 10 hefter i 1968 også disse i svarthvitt. Så var det om å komme frem til et eller annet poeng. I dette tilfellet må det bli at, av en eller annen grunn, Fantastiske Fire aldri helt har slått an hos norske serielesere. Sammenlignet med Spider-Man og Hulk er det blitt gitt ut forsvinnende lite FF her hjemme. Selv to litt okei filmer har ikke endret noe ved det. Vel, sånn er det bare og det er noe veldig arrogant jeg kunne ha sagt her, men det er tirsdag og snart helg. For de som eventuelt skulle prøve å samle disse heftene (ikke at jeg har gitt noen god grunn til det) kan det bli en dyr affære. Da får trøsten være at biblioteket har Essential Fantastic Four 1-4. Her er de 83 første Kirby-heftene samlet (med Annuals) i gloriuos svarthvitt. Senere en gang skal jeg nevne noe om innholdet i serien.

Ingen kommentarer: