fredag 12. februar 2010

Americana

Å si at jeg følger med på den teknologiske utviklingen er vel ikke helt riktig. Jeg lærte å sende e-post for litt over tre år siden og lenger enn det strekker vel ikke min dataviten seg. Derfor har jeg ikke vært en flittig leser av tegneserier på nettet. Det eneste unntaket har vært Scott McCloud`s Zot! (http://www.scottmccloud.com/1-webcomics/zot/index.html) og historien Hearts and Minds. Og siden jeg er så overbegeistret for striper har det heller ikke meldt seg et akutt behov for å lete etter flere.Siden jeg ennå ikke er blitt universets midtpunkt så er det slik at ting skjer uten at jeg har gitt min velsignelse og en av dem var at DC Comics startet en konkurranse for blivende tegneserieskapere. Dette skjedde i 2007. Denne ble kalt Zuda Comics og bestod i at tegneserieskapere sendte ideer til forlaget og hvis de ble akseptert ble de lagt ut på nettet, for så å motta stemmer fra leserne og til slutt ville en av seriene gå av med serien. En av de første seriene som deltok var Jeremy Love`s serie Bayou. Dette er en serie som utspiller seg langt sør for Mason-Dixie linjen. Denne linjen som deler USA mye mer enn bare i nord og sør. Året er 1933 i byen Charon, Mississippi, og raseskillet i sørstatene har ikke endret seg mye siden borgerkrigens slutt. Den store forskjellen er at slavene er endt opp med å bli en blanding av husmenn og livegne. Den mytiske delen av sumpen står sentralt i denne fortellingen og hvis en skal sammenligne den med noe så blir det den mørke utgaven av Peter Pans Neverland og Alice besøk bortenfor speilet. Hovedpersonen er den lille fargede piken Lee Wagstaff. Hun får i oppgave med å redde faren fra å bli lynsjet for bestevenninens forsvinning og bestevenninen selv fra og ikke bli fordøyd av det monsteret som slukte henne hel. Dette er første bok i denne serien og jeg må si jeg er virkelig imponert. Fantastiske tegninger og en historie både original og befolket med troverdige karakterer i begge virkeligheter. Og jeg må innrømme at jeg ser frem til bok 2 også kan jeg jo gå inn på http://zudacomics.com/ og se om det ikke andre like bra serier der.

Ingen kommentarer: