torsdag 18. februar 2010

Ikke enda en

Så var det nok engang på tide med en ny liste over serier ankommet til Stavanger Bibliotek og siden ingen andre gjør det vil jeg berømme min utmerkede smak m.h.t. utvalget.


Bendik von Kalternborn debuterte med serien 6 sultne menn på det bittelille forlaget Dongery Press. Det var en utmerket serie og ergo håper jeg at denne kan innfri forventingene jeg har.

Bendik von Kalternborn : Serier som vil deg vel

To nye bøker for oss som ikke har tid til å lese romaner eller se film, men som har behov for å skryte på seg at en har gjort det. Lange sine oppsummeringer er akkurat så korte og presise at hvem som helst kan huske dem.

Henrik Lange : 96 romaner för dig som fortfarande har brottom

Henrik Lange : 99 filmer du slipper se

En 413 sider stor samling av en av Sveriges største serieskapere Joakim Pirinen og som samler hans 80-talls produksjon. Kulturredaksjonen i Expressen kåret dette til 80-tallets beste svenske bok, uavhengig av sjanger.
Joakim Pirinen : Kvarteret Kolossen (samlade serier)

Jeremy Love : Bayou

Bayou har jeg skrevet om tidligere og denne Hellblazer samlingen er en av de biblioteket har manglet for å få samlet heftene 175-215 som Carey skrev.

Mike Carey/Marcelo Frusin : Hellblazer : Stations of the cross

Paul Kirchner/m.fl. : The big book of losers
Paul Kirchner er forfatteren av The Big Book of Losers og som er utgitt av DC/Paradox Press og i alt er det kommet 17 bøker i denne serien. Det burde ikke være noen misforståelser om hva den handler om. Tittelen kunne med fordel også vært brukt som undertittel på den neste boken.
Gene Simmons, Paul Stanley/Todd McFarlane,m.fl : Kiss Kompendium

Trettende og avsluttende bok i den geniale serien 100 Bullets. Brian Azzarello/Eduardo Risso : 100 Bullets : Wilt

Tredje og avsluttende boken i Lapham`s kritikerroste serie Young Liars.

David Lapham : Young Liars : Rock Life bd. 3
Britiske Abadzis om den russiske hundekosmonauten Laika og hennes ferd opp i verdensrommet og meget ubehagelige retur til moder jord.Nick Abadzis : Laika

Drew Friedman er en amerikansk karikaturtegner med en ondsinnet tvist. Ofrene er ofte celebriteter. Selv leste jeg ham i Heavy Metal på åttitallet og dette er en av hans siste samlinger.Drew Friedman : Warts and All

Så en håndfull utgivelser fra noen av de fremste alternative tegneserieskaperne og spesielt interessant er Craig (Blankets) Thompson`s serie Good-bye Chunky Rice.

Craig Thompson : Good-Bye Chunky Rice

Daniel Clowes : David Boring

Daniel Clowes : Twentieth Century EightballAdrian Tomine : Scrapbook
Og helt til slutt en imponerende bok om Tezukas serie med medfølgende DVD med intervjuer.
Helen McCarthy : The Art of Osamu Tezuka God of Manga

2 kommentarer:

Jo sa...

Jeg kan godt slutte meg til rosen til det gode og varierte utvalget på Stavanger Bibliotek. Dette understrekes av dette seneste innkjøpet; med navn som Pirinen, Tomine og Tezuka fortjener det respekt.
Hadde det ikke vært for at jeg har et irrasjonelt samlerinstinkt, og dermed kjøper mer enn nok serier selv, hadde jeg sikkert vært en flittig "kunde" på biblioteket.
Jeg har for øvrig hørt flere som har skrytt av tegneserieentusiasten på biblioteket som forsøker å få dem til å prøve ut nye serier.
Du kunne kanskje skrive et innlegg om livet som tegneseriebibliotekar? Du har tidligere nevnt titler som til din store skuffelse blir stående urørte, men det er kanskje andre som har hatt overraskende stor appell?

Lars Gundersen sa...

Det eneste som kan beskrive jobben som tegneserieansvarlig her ved biblioteket er hva Gene Dalby, som Norges første punkpoet, kalte debutboken sin, Linedanser på piggtråd. Når det gjelder å presentere de seriene som står og varmer hyllene er det et prosjekt jeg får komme tilbake til litt senere. Det aner meg at jeg har lagt ut nok løse tråder i bloggen til å forvirre enhver mulig Thesevs og Ariadne.