lørdag 20. februar 2010

Skambrent av frost

Etter å ha overlevd to sammenhengende måneder i dette isødet (har ikke opplevd lignende siden de to barndomsårene jeg befant meg i denne perlen ved Nordkapp kalt Honey Bay, etter en nogenlunde ufrivillig tvangsflytting) som Stavanger-området ble frosset fast i, har kulden skrumpet inn flere deler av min anatomi som gjør dem meget vanskelig å finne igjen. Det mest interessante, i denne sammenhengen, er det som befinner seg mellom ørene. Siden jeg aldri har vært noe stort intellekt har denne frysetørrede utgaven av hjernen min enda mindre å melde. Så på tross av dette drister jeg meg til å skrive nok et innlegg. Hva passer vel bedre enn å skrive om Nikolai Maslov og hans, til nå eneste, album Siberia (egentlig ment å hete En sovjetisk ungdom). Historien om Maslov er slik at han er fullstendig selvlært og takket være et nær tilfeldig møte med franskmannen Emmanuel Durand i 2000 endte han opp som tegneserieskaper. Maslov jobbet som nattevakt og viste Durand tre sider han hadde tegnet ferdig til et tegneseriealbum og spurte Durand om han var villig til å finansiere resten. Durand var på denne tiden ansvarlig for utgivelsen av Asterix på russisk og smart nok til å si ja. Det tok deretter Maslov hele tre år å fullføre Siberia. Hva er det da som gjør Siberia til noe mer enn bare nok et tegneseriealbum. Vel, først og fremst er det en russisk tegneserie og som igjen er alt annet enn vanlig. Den er tegnet med blyant og har en skisseaktig kvalitet som både kler historien og ytterligere forsterker fortellingen. En historie fra et land med en dyp forankring i fortiden og hvor man etter mange tiår med revolusjon fremdeles bare omgis av et tynt ferniss av det moderne. Et land hvor alkoholismen er blitt så vanlig at det kan synes som et avvik å la være å drikke.I Siberia følger vi en ung mann fra landsbyen i Sibir han vokste opp i, videre til militærtjenesten i Mongolia, et ufrivillig opphold på et av statens mange sykehus for de med psykiske lidelser og fra der til storbyen. Det er grunn til å tro at noe av dette har Maslov selv gjennomgått og begge deler drømmen om Paris og Frankrike. Dette er album det er flere grunner til å lese og alle like gode.

Ingen kommentarer: